Bionic Commando Rearmed 2

Svinga dig fram som om det inte fanns någon morgondag

Nyversionen av Bionic Commando, den gamla arkad- och NES-klassikern, fick det lämpliga namnet Bionic Commando Rearmed, och responsen för den titel var så pass bra att Capcom beslutade sig för att beställa en uppföljare av gänget bakom ettan, som nu huserar under namnet Fatshark istället för Grin.

Däremot fanns det ett krav från utgivarens sida - att huvudkaraktären Nathan Spencer och hans kollegor ska kunna hoppa. De mer inbitna fansen rasade om detta i sann kvällstidningsanda, men hav tröst. Fatshark har inte bara designat banorna så du kan klara dig utan att hoppa, du kan även stänga av funktionen för att få mer poäng an vanligt. På så sätt kommer du enbart att se icke-hoppare längst upp på alla topplistor.

Jag har dock inga personliga problem med detta, utan välkomnar snarare alternativet så alla kan få hoppa ombord på denna mycket trevliga actionresa genom djungler och andra miljöer i jakt efter en galen diktator på Papagayan Islands.

Den här gång är det mer fokuserat på teamkänslan, och om du ska få ut det där extra ur Bionic Commando Rearmed 2 krävs det att du och en kompis sätter er i soffan och hjälper varandra. Sorgligt nog kan du inte samarbeta med någon över nätet (år 2011 borde sådant nästan vara obligatoriskt när det finns co-op), men att vara ensam har också sina höjdpunkter.

Kontrollen må vara lika svårlärd som senast, trots nya hoppfunktionen, men när du har lärt dig den hyfsat väl känns det som att du alltid har bra koll på vad som händer med dig när du svingar fram och tillbaka. Utmaningen finns dock ändå där om du kör på normal svårighetsgrad eller högre, tack vare kravet för extrem akrobatik om du ska hitta de där extra sakerna som hjälper en när du möter de ganska så svåra bossarna i slutet av vissa banor.

Och banor är det gott om, även om vissa känns oerhört korta. Jag blir ganska förvånad när jag upptäcker hur pass stort Bionic Commando Rearmed 2 är för att vara ett digitalt distribuerat spel. Förvänta dig en speltid mellan åtta och tio timmar om du enkelt bara ska köra genom handlingen. Ifall du ska maximera poängen och betygen (du får maximalt fem stjärnor efter varje bana) kan du lägga till några ytterligare timmar.

Bortsett från allt ovan och den alltid superba musiken från svenska kompositören Simon Viklund, kan allt kännas lite strömlinjeformat. Inget känns jättenytt eller fräscht, vare sig i spelmekaniken, nivådesignen eller fiende-AI. Men spelet är ändå väldigt välpolerat inom alla områden, och jag lämnar upplevelsen i glatt humör när jag får se att svenska spelutvecklare faktiskt kan leverera riktigt bra plattformsspel.

8 / 10

Bionic Commando Rearmed 2 släpps den 2 februari till PlayStation 3 och Xbox 360 via PlayStation Network respektive Xbox LIVE Arcade.

Läs vår betygspolicy Bionic Commando Rearmed 2 Jonas Aronsson Svinga dig fram som om det inte fanns någon morgondag 2011-02-02T00:01:00+01:00 8 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!