Killzone 3

Sveriges första recension av Killzone 3!

Vi är stolta över att presentera Sveriges första recension av Killzone 3 här på Eurogamer.se

När Guerrilla Games släppte Killzone 2 återupprättade de snabbt sitt namn, som solkades hårt av E3-trailern från 2005. Och när det var dags för Killzone 3 kunde de i stället fokusera på att förbättra de tidigare delarna. Och på pappret är det en tung lista som täcker in allt från ett samarbetsläge till 3D och Move-stöd.

Handlingen tar vid direkt efter händelserna i tvåan. Trots ISA-styrkornas smått katastrofala invasion av planeten Helghan lyckas de till slut komma fram till Helghast-ledaren Visaris kammare. Men istället för att ta honom till fånga avrättar ens vän Rico honom.

"Det behövde göras", säger en av spelvärldens mest arroganta och osympatiska karaktärer. Fast det är inte mycket bättre med ens befälhavare Narville, vars order ingen vill följa. Eller ens Sevchenko, som är en anonym hjälte om någon.

Själva enspelarläget må inte vara lika råbarkat som i tvåan, men här finns i alla fall gott om variation. Helghans djungler har dock blivit till en fantasyvärld vars växtrike omfattar spikplantor och florescerande biologisk mångfald i rött, lila, rött och gult, men utöver det bjuder spelet på en vacker vintermiljö.

Mer om Killzone 3

Styrningsmässigt fungerar det alldeles utmärkt med en handkontroll, och det finns några nya rörelser och funktioner. En av dem är att Sevchenkos styrketräning verkar ha gett resultat, då han nu kan bära tre vapen i stället för två. Det innebär ett handeldvapen, ett vanligt maskingevär och en tung stridspjäs, vilket betyder att du sällan står utan eldstyrka.

Du kan nu även springa och glida fram bakom skydd, vilket höjer flytet i spelupplägget, fast den största nyheten är att Killzone 3 nu kan användas med Sonys rörelsekontroll Move, och att det fungerar alldeles ypperligt. Du rör dig, zoomar, växlar vapen och kastar handgranater med navigationskontrollen och använder själva Move-kontrollen till att huka, sikta och skjuta.

Efter en kort kalibrering och ett par inställningar fungerar det så pass väl att jag valt att spela genom hela kampanjen på detta sätt. Ibland kan det bli lite för enkelt, då det finns en funktion för automatiskt sikte som låser målet mot en Helghast. På så sätt kan du snabbt få in huvudträffar på löpande band, men detta kan anpassas i menyerna för att öka utmaningen. Vid högre svårighetsgrader ändras även detta automatiskt.

Kort sagt är detta det roligaste jag har haft med Move-kontrollen i något spel, och det överträffar till och med vanliga kontroller vad gäller snabbheten. Det fungerar däremot inte lika bra med de tillbehör som finns på marknaden. Pistoltillbehöret som finns ute skymmer knapparna, och det stora Sharpshooter-geväret som snart släpps gör rörelserna otympliga.

Omladdning sker i alla fall med en handledsknyck, och närstriderna genom att du stöter framåt med handen, som om du höll i en kniv. Oavsett hur du utför närstridsattackerna så har de i alla fall blivit mycket mer brutala, med grymma avrättningar som följd.

Kommentarer (17)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!