Apache: Air Assault

Roflcopter

Det är allmänt känt att simulatorernas storhetstid sedan länge är över och Apache: Air Assault är bara ännu ett spel som bevisar detta.

Nu vet jag inte riktigt om Activision och Gaijin Entertainment vill kalla spelet en simulator men om så är fallet är det som att kalla H.A.W.X en flygsimulator och Call of Duty en soldatsimulator. De kanske har en viss förankring i verkligheten men är egentligen actionspel ut i fingerspetsarna.

Som gammal flygsimulatorfantast som älskade spel som Gunship och de otaliga stridsflygsimulatorerna som dök upp på 80- och 90-talet är det lite tråkigt att det blivit på detta sätt men det är inget jag kan göra åt saken utan får försöka stilla mina förlorade pilotdrömmar med dagens action/simulatorhybrider. För längre än så vågar man inte sträcka sig i dagens spelindustri.

Handlingen i AAA, som jag hädan efter förkortar titeln, är en petitess som bara finns för att få någon slags personlig koppling till spelet vilket man helt misslyckats med. Det är någon soppa som blandar rebeller och pirater i fiktiva länder någonstans i världen men som är totalt oengagerade och något du klickar sig förbi för att komma till striderna, som är det spelet handlar om.

Det finns flera olika slags scenarier som innefattar allt från patrullering till att skydda nedskjutna kollegor från luften men i praktiken handlar det om att ha så mycket bly i luften som det bara går. Det är framför allt här du ser att detta inte är en simulator då det krävs lite till ingen strategi i spelandet.

De första 15 minuterna från spelet

Du behöver inte oroa dig om att hushålla med ammunition eller likande då du har obegränsat av missiler, raketer och kulor till dina vapen. Det enda du behöver tänka på att den del vapen tar lite tid på sig för att ladda om. Som spelet är upplagt hade dock en lite mer realistisk ton inte fungerat då du ställs mot horder av fiender på en och samma gång.

För att slå ut dessa har du flera olika vapen till ditt förfarande. Som pilot sköter du hanteringen av målsökande Hellfire-missiler och hydra-raketer medan kulsprutan sköts av din skytt som normalt styrs av spelets inbyggda intelligens. Du kan ta över kulsprutan för att plocka mindre mål med lite precision då du kan zooma in på dessa och även växla över till en värmekamera för att få dina fiender att stå ut mot bakgrunden för lättare eliminering.

Som pilot handlar det givetvis inte bara om att kunna leverera ond bråd död till dina fiender utan även hålla din flygande dödsbringare i luften, vilket inte är en dans på rosor. För dig som är nybörjare, eller dig som vill tillbringa mer luften än på marken i ett brinnande vrak, har vi läget Training vilket förenklar det hela rätt rejält och du kan fokusera på att spränga saker i småbitar.

Känner du dig som en riktigt tuffing kan du istället köra på Realistic vilket, som namnet tyder på, ska vara närmare verkligheten men då är frågan om du tycker att hålla koll en tvål i ett badkar är något du vill tillbringa din tid med.