Magicka

Svensk magi

Svenska Arrowhead Studios har flera år arbetat på sin uppmärksammade actiontitel Magicka. De vann bland annat Bästa spel på Swedish Game Awards 2008, och sedan dess har arbetet för den lilla studion gått sakta framåt. Tre år senare är i alla fall Magicka till största del färdigt.

Anledningen till att 'till största del' är en del av meningen ovan är på grund av att spelet är riktigt buggigt. Vid flera tillfällen fick jag och mina medspelare testa omvägar och finna andra sätt att lösa situationer för att det inte gick att komma vidare, då min vän fastnat i terrängen, kameran låst sig, eller någon annan trist bugg dykt upp. Sedan spelet släpps har dock Arrowhead varit mycket flitiga med att uppdatera spelet, och det verkar som de är på rätt väg.

När väl Magicka fungerar som det ska är det dock riktigt bra, vilket till allra största del kan tillskrivas spelets unika kontrollsystem. Handlingen är sekundär, men du spelar i alla fall som en magiker som kan behärska åtta olika element.

Mer om Magicka

Du skapar attacker och andra magiska besvärjelser genom att kombinera dessa olika element – sten och eld för en eldboll exempelvis - och vips så har du oerhört mycket möjligheter. Som alltid när liknande frihet ges hittar man lätt en favorit som löser de flesta problem, men experiment med olika typer av magi håller det annars ganska repetitiva spelet varierande och underhållande.

När andra spelare blandas in i det här så ökar förstås möjligheterna ytterligare, då du kan kombinera din magi med den hos andra spelare. Att skapa en laser-eld-blixt-dödsstråle gånger fyra är en mycket vacker syn, och kaoset som skapas när flera spelare kastar besvärjelser och använder sig av motsatta element är många gånger hysteriskt roligt. Då det alltid går att skada sina vänner leder det till många ''olyckor'', och inte sällan lyckas man även ta kål på sig själv.

Magicka är inte allt för seriöst och har även hyfsade kontrollpunkter, så en olycklig död är inte allt för irriterande. Tonen i spelet är löjlig på bästa möjliga sätt, och de mängder av referenser till filmer, spel och Internet-memes ramar in detta utmärkt. Utvecklarna ska även ha en eloge för Magickas dialog som består av en intressant kombination av svengelska ("remembera" är ett återkommande ord), icke-språk och fantasytermer, som tillsammans bildar en lätt hysterisk kombination som fick mig att skratta ordentligt.

Magicka driver även friskt med sin fornnordiska rollspelsmiljö, där orcher - som gärna skriker att de borde bada - samsas med stora, guldiga, utropstecken. Det finns bara ett sådant utropstecken i spelet dock, som även snabbt försvinner. Denne uppdragsgivare, en gammal gumma, ska ge dig betalt för uppdraget efter du slagits mot anfallande monster, men påpekar att Magicka inte har något system för föremål, och således inte kan göra det.

Sedan tar gumman av sig utropstecknet och lägger det på marken. Efter det råkade min vän spränga henne och sig själv med sin nyfunna kombination av vatten, sten, blixt och sköld, vilket skapade någon slags dödsvägg av sten och vatten, som sedan exploderade och elektrifierade halva skärmen.

Det beskriver ganska bra vad du kan förvänta dig av Magicka – extremt löjlig och ofta riktigt rolig humor, i kombination med ett riktigt bra kontrollsystem som låter dig vara kreativ och spränga gummor - när det fungerar då, förstås.

8 / 10

Läs vår betygspolicy Magicka Christian Rydberg Svensk magi 2011-02-07T13:00:00+01:00 8 10