Eurogamer.se

Kingdom Hearts Re:coded

Re:Cycling på hög nivå

Få verk har lyckats slå ihop två helt skilda universum lika bra som Kingdom Hearts. Ekvationen Disney-karaktärer blandat med rollspelshjältar från exempelvis Final Fantasy-spelen lät på förhand helt knasig, ändå lyckades Square få det att kännas som den mest naturliga fusion mellan två världar som fanns.

Nu har det blivit en riktigt populär serie och vi är väldigt många som ser fram emot Kingdom Hearts 3. Dock verkar den tredje numrerade delen i serien ha en förmåga att aldrig dyka upp.

I stället fullständigt bombarderas vi med sidospår till de bärbara formaten som oftast ska lappa ihop berättelsen mellan ettan och tvåan, eller bara ge svar på någon av alla frågor som dök upp i dessa spel.

Kingdom Hearts Re:Coded – en Nintendo DS-anpassad version av ett episodindelat mobilspel som aldrig släptes utanför Japan – är givetvis inget undantag, och titeln fokuserar nästan skamlig mycket på händelserna i det första Kingdom Hearts.

Mer om Kingdom Hearts Re:coded

Ni som hängt med i serien ett tag vet att de senare spelen blivit allt mer filosofiska, kanske inte så konstigt med tanke på hur många karaktärer från helt olika världar som möter varandra i verken, men Re:Coded tar nästan priset.

Hela äventyret utspelar sig nämligen i ett parallellt universum till den "vanliga värdlen" som finns inuti Benjamin Syrsas dagbok (den från ettan), som Musse och de andra kan kommunicera med genom att koppla in boken till en dator. Låter det rörigt? Det är ingenting mot vad det är i verkligheten.

I detta parallella universum får en alternativ version av Sora återuppleva hela historien från PS2-originalet, och får alltså besöka samma platser i samma ordning som tidigare. Då världen inuti dagboken dock kryllar av buggar och andra fel är det upp till honom att rätta till dessa, och som belöning får spelaren förhoppningsvis svar på frågor som uppstod efter originaläventyret, samtidigt som en del nya frågetecken givetvis dyker upp.

Då Re:Coded nästan uteslutande utspelar sig på banor direkt hämtade från originalspelet men med alternativa uppdrag och nya utmaningar känns spelet till en början som en nyversion av det första Kingdom Hearts-spelet fyllt med extramaterial.

Det är ett mycket lockande koncept för spelare som aldrig tidigare varit i kontakt med serien, och spelet hade i teorin kunnat ge nya spelare en ärlig chans att få uppleva originalberättelsen i en ny och fräsch version.

Tyvärr är så inte fallet då utvecklarna råkade plocka bort allt berättande av händelserna mellan planeterna i originalet, och vill man ha en chans att överhuvudtaget hänga med på vad som egentligen händer i spelet krävs det att man har det åtta år gamla originalspelet färskt i minnet, och till viss mån även dess numrerade uppföljare.

Spelet välkomnar med andra ord inte nytillkomna spelare till serien vilket är en stor miss i min mening.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!