Eurogamer.se

DC Universe Online

Slappa tights

Att blanda genrer brukar generellt ha blandade resultat - ibland får man något fantastiskt som Deus Ex, och ibland går det lite halvt åt pipan.

Den senare kategorin har visat sig vara sann för de flesta MMO:er som har gett sig på att blanda genrens traditionella tärningsbaserade och turordnade strider, insamling av björnlungor som inte alla björnar har, och så vidare, med diverse andra inslag.

DC Universe Online försöker sig på att blanda det vi brukar kalla karaktärsaction - God of War exempelvis - med just MMO-genrens traditionella staplar, och det går lite sådär.

Utvecklaren SOE har också gett sig på att släppa spelet på två mycket olika plattformar, nämligen PlayStation 3 och PC, som båda har sin unika publik som har vissa förväntningar på ett spel samtidigt som kontrollmetoderna är mycket olika. De har nästan försökt att göra det svårt för sig, och det märks ganska ofta i den PC-version jag har spelat.

Mer om DC Universe Online

Vissa saker känns mycket konsolbegränsade, och vissa saker ser jag inte alls hur de skulle fungera på en konsol. Det är ett splittrat spel, och uppenbarligen har detta att göra med spelets ovilja att bestämma sig för en plattform. DCUO:s hetsiga och kombinationsbaserade strider passar sig till synes bättre med en handkontroll, men då blir dessa strider snabbt väldigt oprecisa och lite svävande på grund av att det är svårt att välja mål att attackera.

Om du istället spelar med mus och tangentbord blir det tajtare, men då uppstår problemet med att man tvingas använda musen för att kombinera vapenattacker. Det blir då mycket att hålla ned vänster musknapp, trycka åt höger, hålla ned vänster igen, trycka åt vänster, och så vidare. Det är inte riktigt lika smidigt som att trycka på olika knappar på en kontroll, men det är ändå det bättre alternativet i det här fallet.

Striderna blir trots allt tämligen underhållande trots bristande kontroller, och det är ändå tack vare kombinationssystemet till stor del. Det ger spelet ett högt tempo och betonar verkligen actiondelen, och även om det inte är långa och avancerade kombinationer är det dugligt.

Stridssystemet är nära kopplat till hur du valt krafter och vapen till din karaktär. Först och främst får du välja din kraft, och alla som är någorlunda coola väljer Gadgetry, för då är man Batman. Det finns väl de som inte är lika coola som Batman dock, och för er finns det även Fire, Ice, Nature, Sorcery och Mental att välja mellan.

Alla krafter kan spelas som DPS, med andra ord att ditt primära mål i en grupp är att göra skada, men alla har även en sekundär roll. Nature och Sorcery kan hela, Fire och Ice kan vara tanks och då ta skadan från fiender, och slutligen kan Mental och Gadgetry vara Controllers.

Det är tämligen standard fram till de två sistnämnda, och denna roll är något unik för DCUO.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!