Bulletstorm

Våldsamt roligt!

Bulletstorm har lyckats orsaka ramaskri på den konservativa amerikanska tv-kanalen Fox News innan det ens har släppts. Experter på våld i dataspel hävdar att spelets kontroversiella benämningar som Gang Bang, Topless och så vidare uppmuntrar till våldtäkt och mord, vilket är ack så hemskt då barn så unga som nio år gamla spelar liknande spel, trots en åldersgräns 18 år. Vi pratar mer om det här borta.

Är Bulletstorm så övertygande och hjärntvättande att det får dig att begå liknande hemskheter?

Nej, men det är riktigt bra och framförallt skrattframkallande - för dig med humor då förstås. Det är förstås ultravåldet som i mångt och mycket bidrar till detta, och att kalla Bulletstorms Skill Shot-system sadism är inte speciellt långt ifrån sanningen.

Återigen är det dock gjort med glimten i ögat, och jag ser inte att någon person som borde spela det här spelet (med andra ord du som är 18r eller äldre) kan ha något problem med spelets övervåld, utan istället finna det underhållande och skrattretande i all sin löjlighet likt valfri Tarantino-film.

Bulletstorm - Whip Kick Boom

Faktum är att det mesta med Bulletstorm är ganska löjligt, och det menar jag på bästa möjliga sätt. Det är inte ofta ett spel lockar fram ett genuint skratt hos mig, men i Bulletstorm sker det hela tiden. Det är den skarpa, om än svordomsfyllda, dialogen som skrivits för alla karaktärer i spelet och det extrema övervåldet som resulterar i fantastiskt roliga scenarion som skapar denna humor, och med ett uns av självdistans och humor kan nog vem som helst skratta åt spelet.

Detta trots den uppenbart omogna tonen och Skill Shots där du får massor med poäng för att skjuta en borr rakt in i ändtarmen på en stackars miniboss. Handlingen i Bulletstorm försöker sig däremot på att vara väldigt allvarlig, vilket fungerar lite halvhjärtat i kombination med ovannämnda inslag.

Du spelar som den alkoholiserad rymdpiraten Grayson Hunt som nu jagar sin förre arbetsgivare Sarranto, då denne har tvingat dig att döda oskyldiga och vara allmänt elak utan din vetskap. Det är alltså perfekt uppsatt för en klassisk hämndhistoria, men på den planet du kraschat på efter en rymdbatalj med nämnda ärkerival råkar det finnas massor av mutanter som vill mörda Grayson och hans vän Ichi.

1

Denne Ichi råkar också vara ett försök till att ge lite mer tyngd och ge sken av att Bulletstorm gömmer en mer seriös sida, då hans kroppsdelar byts ut mot cybernetiska diton i början av spelet. Det leder till en inre konflikt mellan maskin och människa, och jag tror tanken lite är att man ska känna med honom och hans kamp, men jag tyckte mest hans små maskinella utbrott kom olägligt i handlingen.

Handlingen är lite för klichéartad, och det är även dina medhjälpare.

Men Bulletstorm är inget spel du spelar för att uppleva fantastiska karaktärer med djup och intressant bakgrund. Nej, du spelar Bulletstorm till största del för att Skill Shot-systemet är ett smärre genidrag. Jag vet inte om det kommer att kopieras i andra spel, då det blir lite svårt att motivera samma belöningsystem för att brutalt mörda icke-nationalitetsbestämda araber i nästa militärskjutare.