Pixeljunk Shooter 2

Tillbaka till sandlådan!

Glädjen i att spela det första PixelJunk Shooter låg mycket i att leka med spelets olika vätskor och material, och till stor del gäller detsamma för uppföljaren.

Vatten, lava och gas med flera återvänder i PixelJunk Shooter 2, men givetvis så får vi också ett gäng nya hinder på vägen i vår jakt på de överlevare som fortfarande behöver räddas från de enorma grottsystemen.

Syra till exempel fastnar på ditt skepp och fortsätter fräta tills du lyckas skölja bort det med vatten vilket leder till ett gäng stressande rusher när timern börjar ticka ner, medan en ny typ av bubblor som fyller luften gör att du förlorar förmågan att styra ditt skepp och måste svinga dig fram med hjälp av din gripklo.

Dessutom är det fortfarande kul att vattenbomba lavasjöar, tända eld på gasmoln och leda om den magnetiska oljan som dyker upp här och där - allt för att röja hinder och fiender ur vägen och kunna fortsätta flygturen.

PixelJunk Shooter 2 - lanseringstrailern

Men det kanske mest intressanta är de mörka områden dit du måste leda ljus för att överleva. Och tillsammans med stenbanorna man äter sig igenom med Hungry Suit understryker de att detta egentligen är lika mycket är ett pusselspel som ett skjutspel.

Det mest är sig alltså likt, på gott och ont. Konceptet har ju förvisso redan visat sig fungera väl men nog kunde man önska sig lite mer utveckling, framförallt när många tillägg i form av nya fiender och dräkter till skeppet (såsom "Hungry Suit") dessvärre inte gör spelet roligare.

Men lämnar man enspelarläget så upptäcker man att utvecklarna Q-games gjort betydligt mer än vad som syns vid första anblick. Det går precis som förut att spela igenom kampanjen två spelare tillsammans, men riktigt intressant blir det när man ger sig in i spelläget som kallas "Online Battle".

Som namnet antyder spelar man här två spelare mot varandra på ett stort antal banor, och detta läge har ett intressant asymmetriskt upplägg - det vill säga att man inte hela tiden har exakt samma förmågor och mål.

Istället så turas man om att spela offensivt eller defensivt där den offensiva letar upp överlevare och transporterar dem till sitt område samtidigt som han försöker undvika att bli upptäckt, medan den defensive har som mål att hindra just detta genom att leta upp och attackera motståndaren.

För de pengar man tjänar så kan man införskaffa en rad uppgraderingar till sitt skepp i form av vapen, skydd eller något av alla de tricks som finns att tillgå och dessutom får man efterhand tillgång till fler banor att spela på.

Även om kampanjen bjuder på lite mer av en utmaning jämfört med föregångaren så är den inte särskilt svår och därför är det mycket välkommet att man efter de timmar den tar att spela igenom har det stora onlineläget att gräva ner sig i. Och med ett upplägg som närmast känns inspirerat av spel som Modern Warfare där man stiger i graderna och skaffar nya vapen så lär det finnas möjlighet att tillbringa en hel del tid här.

Som vi vant oss vid från Q-games och PixelJunk-serien så är det här ett spel som ger mycket kvalitet för pengarna.

8 / 10

Läs vår betygspolicy Pixeljunk Shooter 2 Gabriel Johansson Tillbaka till sandlådan! 2011-03-01T01:01:00+01:00 8 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!