Eurogamer.se

Test Drive Unlimited 2

Ett spel som hade tjänat på begränsningar

När det första Test Drive Unlimited premiärvisades för några år sedan blev jag eld och lågor. Äntligen verkade det som att någon tänkt revolutionera hela racinggenren och skapa något så annorlunda som ett MMO-bilspel.

För visst låter det lockande med en bilsimulator i en ständigt levande värld där medtrafikanterna består av levande människor och utmaningarna skapats av andra användare?

Resultatet blev dessvärre inte lika imponerande som jag och många andra hade hoppats på. Test Drive Unlimited innehöll oförlåtligt många buggar och servrarna som skulle hålla onlinevärlden vid liv krånglade för jämnan - men framför allt glömde Eden Studios bort en mycket viktig detalj – själva körglädjen.

Körkänslan var nämligen ett skämt jämfört med konkurrenter som Gran Turismo 4 och Project Gotham Racing 3 - och kanske var det mest därför spelet floppade och inte lyckades ta hela genren till en ny nivå.

Men när så en uppföljare utannonserades blev jag hoppfull igen – skulle Eden Studios äntligen rätta till alla misstag från föregångaren och komplettera det med genuin och polerad körkänsla i klass med Gran Turismo 5 och Forza Motorsport 3? Efter att ha fått ta del av den "färdiga" versionen av Test Drive Unlimited 2 blev dessvärre svaret på den frågan ett simpelt: Nej.

Första 15 minuterna i TDU2 som visar hur osäker styrningen är.

Istället för att koncentrera sig på att reparera allt som var trasigt i föregångaren har utvecklarna istället låtit kreativiteten flöda och lagt till hundratals nya funktioner och två helt nya öar att glida runt på (Ibiza och Hawaii). Jag ska erkänna att de flesta av idéerna är smarta och Eden Studios är verkligen något på spåren med allt detta nytänk - men det hjälper tyvärr inte då de glömt det absolut viktigaste ännu en gång, nämligen själva kärnan.

För i ärlighetens namn blir det aldrig särskilt roligt att tävlingsköra de olika bilarna i det här spelet då deras beteende och interaktionen med varandra inte känns det minsta trovärdigt och kontrollen är seg och styltig. När jag först provade titeln trodde jag till och med att styrningen var digital och även om det visade sig att det inte var så får vi fortfarande styra bilarna på samma sätt som på PS1-tiden - med flera små lätta knapptryck (eller spakmanövrar) istället för en lång mjuk rörelse som i dagens bilsimulatorer.

I hopp om att få en bättre körkänsla av att koppla in ratt och pedaler blev jag ännu mer besviken då det visade sig att bilarna blev ännu jobbigare att manövrera med force feedback-ratt än med handkontroll; trots att samma ratt gett mig imponerande närvarokänsla i spel som Forza.

Någon riktig fartkänsla infinner sig heller aldrig och bilduppdateringen är väldigt ojämn. Blir det för många uppkopplade medtrafikanter i din närhet går det ibland riktigt hackigt. Det kan vara oerhört frustrerande när du ska väja undan från en mötande bil i 300 km/h samtidigt som bilden fryser till i några hundradels sekunder.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!