uDraw och uDraw Studio

Vi recenserar THQ:s ritplatta till Wii

Under den nuvarande konsolgenerationen har Nintendo fått se sina idéer bli stulna av Microsoft och Sony, men bland deras tillbehör är det konstigt nog helt tyst. Balansbrädan borde utan tvekan lyftas över , då det är både en bra produkt samtidigt som den har nått höga försäljningssiffror.

Sedan finns det ju de där sakerna som ingen, av förklarliga skäl, vill röra. Först och främst tänker jag på den ännu rätt okända Vitality Sensor, men även helt galna prylar gjorda av tredjepartstillverkare, såsom träningscyklar och roddmaskiner.

Nu har THQ utvecklat något som har en hyfsad potential – uDraw. Tillbehöret är en halvstor ritplatta som kräver att du stoppar in din Wiimote för att den ska fungera, och när du väl gör det öppnas en helt ny värld av olika möjligheter.

Till en början ger ritplattan ett ganska plastigt intryck när jag håller i den. Den är inte allt för tung, men den känns ändå billig. Ytan är dock inte det allra viktigaste, utan det är givetvis funktionaliteten som räknas.

Mer om uDraw

Ritplattan känns gedigen, men så snart jag har startat medföljande uDraw Studio upptäcker jag det inte är riktigt samma sak som en PC-produkt. Hela plattan motsvarar nämligen tv-apparaten, vilket känns logiskt, fast det tar sin tid att vänja mig vid det. Efter att ha lekt runt lite blir jag trygg, så på den här fronten får jag ge ett plus.

Precision och Wii är inget som har gått hand i hand med tanke på dess Wiimote, men pennan erbjuder total kontroll, och även om jag hade önskat mig en väldigt känslig spets kan jag leva med att den "bara" har två trycklägen, alltså att det blir en tjockare linje om du trycker hårdare.

Ett ganska så stort problem är dock konsolens grafiska begränsning. Även om THQ erbjuder upp till 400 % zoom i uDraw Stuido är det ändå långt ifrån vad det hade kunnat vara i 1920x1080. Kanske det går att hoppas på ett släpp till PlayStation 3 och Xbox 360 vid ett senare tillfälle?

Navigeringen fungerar i alla fall bra efter att jag har fått en genomgång av distributören, och via ett fåtal knappar på pennan och betydligt fler sådana på uDraw är obehaget som bortblåst. Jag tror dock att flertalet konsumenter kommer att klaga en hel del på Studio-skivans bristfälliga utlärningsdel.

Du får allt och mycket mer i beskrivande texter, men oklokt nog finns det inga som helst praktiska övningar. Jag måste med andra ord ständigt hoppa mellan ritandet och lektionerna för att få ett grepp om saken, och jag antar att det är flera som inte kommer att ha det tålamodet.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!