Stoked: Big Air Edition

Se upp i backen! Två år på nacken!

Inom filmbranschen är det vanligt att det finns en väntetid mellan olika regioner på grund av olika distributörer, men på spelsidan är det så pass globaliserat att det ganska sällan uppstår en skillnad på mer än några dagar.

Ifall det sker rör det sig ganska ofta om ett rollspel från Japan, men inte när det handlar om en kommersiellt gångbar sport från väst. Jag menar, det är inte direkt så att EA dröjer länge med Madden-spelen, trots att sporten knappt existerar i Sverige.

Därför känns det konstigt att det tog ett och ett halvt år innan en svensk distributör plockade upp snowboardspelet Stoked: Big Air Edition.

På förhand känns det både klokt och dumt på en och samma gång. Smart eftersom det finns ingen som helst konkurrens inom sporten, men dumt eftersom precis alla kommer att jämföra det med vad som släpps idag och inte när det gjordes.

Ett bra spel är ändå alltid ett bra spel, och på pappret ser det ut som att det är mycket innehåll för pengarna.

Stoked är uppdelat på sju olika berg, alla tagna från verkligheten (Fuji, K2 och många fler). På dessa hittar jag i genomsnitt åtta olika områden som i sin tur har drösvis med olika uppdrag.

Dessvärre är inte variationen särskilt stor, utan det brukar kretsa sig kring att upprepa vissa trick, få fler poäng än datormotståndaren i ett visst område, samt det sedvanliga loppet mellan två åkare samtidigt.

Till ytan kan det te sig som fler skillnader, men om jag hårddrar det är det precis så där tragiskt. Hur som helst, allt går ut på att samla influeringspoäng, i spelet kallat Influence Points, och med dessa låser du upp nya uppdrag och berg.

Varje berg har en vägledare som alltid består av en känd profil inom sporten, och med hjälp av dem och en utförlig guide via startmenyn blir det aldrig några problem att veta vad som ska göras. Däremot är det mycket utmanande att utföra vissa saker, och ju längre in jag kommer, desto större kombinationer ska utföras utan några som helst misstag.

Tack och lov är den Skate-influerade kontrollen väldigt precis och ordentlig i utförandet. Logiken kring placeringarna av aktioner är inte revolutionerande, men vissa saker ska man helt enkelt inte mixtra med för mycket.

Något som får mig att bli lite konfunderad är beslutet att inte vilja låsa sig kring en viss aspekt av genren. Stoked är varken en simulator eller ett arkadspel, utan försöker placera sig någonstans där i mitten.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!