EA Sports Active 2.0

Bättre än en personlig tränare?

Numera är det inte bara Wii-spelare som kan få träna med hjälp av sin konsol. Xbox 360 har via släppet av Kinect fått drösvis med titlar, men även PS3 har ärats med denna genre. EA Sports Active 2.0 är en sådan titel som har släppts till PS3, Wii och Xbox 360, och i den här texten är det PS3-versionen som jag har testat.

Tiden fanns aldrig till att anpassa sig till nya PlayStation Move, så Electronic Arts valde att kasta med tre stycken Bluetooth-sensorer som fästs på armarna och ens högra ben. En av armsensorerna innehåller dessutom en nyhet, nämligen en pulsmätare som fungerar klockrent med spelet.

Det krävs dock att du är ytterst noggrann med aktiveringen av dessa, och om du startar upp någon av sensorerna innan du har fäst dem på sin plats är risken stor att kalibreringen blir helt galen.

Just detta hände mig, och innan jag synkade om allt trodde spelet att jag var en individ med två meter långa ben. Därför bör du fästa allt där det ska vara samtidigt som du står upprätt innan de aktiveras.

När det tekniska är ur vägen blir det dags att fokusera på träningen. Syftet med EA Sports Active 2.0 är inte bara att vara ett trovärdigt alternativ för träningen - det måste också vara underhållande.

Men allra viktigast är trots allt motionen och muskelbyggandet, och på den fronten lyckas EA riktigt bra.

Jag möts av ett flertal alternativ till exakt vad jag ska göra, och jag hittar direkt något som passar mig, en rivstart med namnet Kick Start: Medium Workout (fyra veckor). Spelet lägger upp per automatik vilka dagar det ska tränas, exakt vilka moment som ska inkluderas och slutligen vilka mål jag ska sträva efter.

Allt detta går naturligtvis att justera, och för min egen bekvämlighet ville jag ändra på dagarna. Genast dyker det upp ett meddelande om att jag bör träna tre dagar i veckan, något som jag håller med om.

Efter dessa justeringar kastar jag mig in i leken, men innan måste jag knyta ihop stretchbandet som följer med. Utan det går det inte att få något motstånd i övningarna, och om du inte har köpt extra tillbehör är det detta som gäller.

Under det första passet blir det aldrig någon form utmattning eftersom allt nytt alltid inleds med en tutorial, som går att hoppa över om man så önskar. Men det gäller att tänka långsiktigt och därför följa med och lära sig allt.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!