Tactics Ogre: Let Us Cling Together

Ännu bättre än det 16 år gamla originalet

Sommaren 1998. Jag hade avsatt en hel del pengar och tid för att kunna spela ett nytt Final Fantasy-spel. Den lilla postorderbutiken skickade spelet samt en liten märklig adapter att plugga in i min PlayStation.

Jag hämtade ut paketet på posten, stoppade i skivan och det var nog sista gången jag var utomhus dagtid den sommaren. Spelet var Final Fantasy Tactics och var ett av de första strategiska, omgångsbaserade rollspelen som utvecklats av Square.

Den lilla utvecklaren Quest hade ett par år tidigare släppt spelen Ogre Battle: March of the Black Queen och Tactics Ogre: Let Us Cling Together till Super Nintendo. Inget av dessa spelen nådde våra europeiska breddgrader och fick begränsade utgåvor i USA. De sålde relativt bra i Japan och skaparna Yasumi Matsuno och Akihiko Yoshida erbjöds anställning hos Square på studs.

Resultatet blev Final Fantasy Tactics. En vidareutveckling av spelen de utvecklat hos Quest, men med lite enklare stridssystem, en enklare berättelse och ett gäng förbättringar rent flödesmässigt. Spelet blev en succé.

16 år senare har Tactics Ogre: Let Us Cling Together äntligen släppts här i en nyversion till PlayStation Portable. Spelet har inför denna utgåva putsats upp och fått många nya funktioner och förbättringar.

Det är ingen lättviktig och reguljär fantasy-berättelse. Det redan långa manuset är omskrivet, förlängt, och enligt Matsuno över 700 000 tecken långt. Det är en dryg fördubbling av originalmanuset, och faktiskt tjockare än Final Fantasy XII. Spelets ramhandling är enligt Matsuno löst baserat på forna Jugoslaviens sönderfall, och är såvitt jag vet det första spelet som på ett allvarligt plan hanterar situationer såsom krigsförbrytelser och etnisk resning av folkgrupper.

Landet Valeria är ett land i upplösningstillstånd – det råder i det närmade inbördeskrig mellan de tre största etniska fraktionerna – Gargastan, Walastan och Bakrum. Det är i grund och botten en saga om krig, hämnd, förräderi och mänskligt lidande.

Under resorna genom Valeria träffar du på otaliga karaktärer, alla med välutvecklade och egna personligheter och perspektiv. Det finns tre olika vägar genom spelet – laglydig, neutral och rebellisk – och beroende på hur du tar dig igenom dessa val så bemöts du på lite olika sätt. En karaktär som kanske slår följe med dig om du är laglydig angriper dig istället om du är rebellisk.

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!