Fight Night Champion

Ranta runt i ringen

I samma sekund som jag startar upp Fight Night Champion kastas jag rakt in i spelläget Champion Mode. Det är spelets största nyhet och här blir jag också kvar då det engagerar på ett sätt jag aldrig upplevt ett sportspel göra tidigare.

Som spelare får du axla rollen som Andre Bishop och ta dig från amatörvärldsmästare till proffsboxare och även till smutsiga slagsmål i fängelsemiljö. Det hela berättas på ett extremt filmiskt vis som blandar mellansekvenser med 20-talet matcher, och inspirationen från boxningsfilmer som Rocky-serien är tydlig.

Variationen mellan matcherna är också påtaglig då många av dem innehåller ett speciellt uppdrag eller utmaning som till exempel att bara boxa med ena armen, skydda en viss del av ansiktet eller knocka motståndaren innan tiden går ut.

Mer om Fight Night Champion

Filmer som utspelar sig i boxningens värld visar att detta är en miljö som passar utmärkt för att berätta spännande, intressanta och gripande historier. Men ärligt talat är berättelsen i Fight Night Champion knappast i Oscar-klass utan brer på med genrens alla klyschor om korrupta promotorer, åldriga envisa tränare och genomonda monster till motståndare.

Trots detta lyckas alltså historien engagera från första till sista minut och Bishop känns som en mycket mer verklig person än bland andra Tyson, Ali och Klitschko som figurerar i spelet. Det enda jag önskar är att Champion-lägets fem timmar korta speltid hade dubblats eller tredubblats, och jag hoppas innerligt att dess succé innebär att vi kan få se fler sportspel från EA i framtiden, med detta läge. Jag tror även att detta skulle fungera med andra sporter än bara boxning.

När Bishops historia väl är avklarad så återstår ett antal val för den som vill fortsätta boxas. Legacy Mode är ett mer traditionellt karriärläge och här kan du lägga mängder med tid på att förbättra din egenhändigt skapade boxare och klättra mot den absoluta toppen.

Både matcher och träning bokas in i kalendern och förutom pengar ger de förbättrade fysiska egenskaper och erfarenhetspoäng som sedan kan spenderas på de cirka 20 olika egenskaperna. Som så ofta är fallet i denna typ av spellägen så kan det vara starkt beroendeframkallande att jobba upp din boxare och sakta utvecklas mot målen, men i Fight Night Champion tröttnar jag snabbare än förväntat.

Det dröjer länge innan matcherna uppvisar den fart och kraft jag har vant mig vid i andra delar av spelet och träningen är ofta relativt tråkig, även om det kanske är rätt verklighetstroget. För pengarna du vinner kan du träna med olika gym och delta i ett antal minispel för att utvecklas, men tyvärr är dessa sällan särskilt roliga och ofta alltför svåra.