Total War: Shogun 2

Samurajtan-tajtan

Mina trupper har slagit läger vid grannprovinsens Awas gräns men så länge provinsen är allierad med den starka klanen Bessho kan jag inte annektera det bördiga landområdet med sina utmärkta hästar. Besshos daimyo sitter mitt emot mig och ser bister ut, som vanligt - trots att jag lagt upp ett skuldebrev som ger den gamle räven 1000 ryo, vilket jag vet att han behöver.

Jag måste få den sure mannen att ge upp sin allians och jag ser inte längre någon annan utväg. "Jag skulle gärna vilja att min yngste son får sin utbildning av dina högt ärade lärare i ditt hov, om det är till belåtenhet?" Den buttre mannen ser till min förvåning lättad ut och går oväntat snabbt med på att bryta sin allians med min granne. När strålarna från morgonens nyfödda sol letar sig in genom mitt fönster är redan de första duvorna med attackordern på väg till mina väntande generaler.

Ni som spelet något av Creative Assemblys tidigare delar i Total War-serien eller läst mitt förhandstest av spelet vet nog vad detta gäller. I den senaste delen fick vi följa Napoleon och hans bravader i Europa men det hela började år 2000 när företaget kom från ingenstans och karvade ut en nisch i strategispelsgenren med sin hybrid mellan realtids- och turordningsbaserad strategi med spelet Shogun: Total War.

Mer om Total War: Shogun 2

Nu har de alltså återvänt till det feodala Japan med sina samurajer, ninjor och geishor för att få oss att strida bland de blommande körsbärsträden och i slutändan bli Shogun - krigsherre och överbefälhavare för hela Japan. Men vägen till kejsarstaden Kyoto och den åtråvärda titeln är en snårig, vindlande och framför allt blodig historia.

Du börjar som daimyo, eller länsherre om du vill, för en av av alla de splittrade och rivaliserande provinserna i 1545-talets Japan. Du ser till en början bara din egna provins på den stora översiktskartan där du gör alla dina övergripande strategiska och diplomatiska drag. Det är här du kommer att spendera merparten av din speltid. Här sköter du din ekonomi, teknologiska utveckling samt interaktionen med både andra klaner.

Ni som har spelat tidigare Total War-spelen vet att de många olika momenten som utspelar sig på den övergripande strategikartan många gånger har varit lite svåra att greppa och att det ibland varit svårt att veta vad en del val har för konsekvenser, även om det blivit bättre för varje del.

Med Shogun 2 har dessa val och moment blivit mycket mer överskådliga och lättförståeliga. Detta gäller allt från vad dina agenter har för val men också hanteringen av dina familjemedlemmar och generaler vilket har varit rätt luddiga tidigare.

Nu får vi snygga och smidiga fönster där du lätt kan se vad du har för val och vad de har för konsekvenser, och det är mycket trevligt att äntligen ha full kontroll över dessa delar.