Eurogamer.se

Torchlight

Hur väl fungerar PC-spel på konsol?

Jag gillar inte att sitta tillbakalutad i en soffa och spela tv-spel. Det får mig att mista kontrollen över vad jag håller på med, och just kontrollen är det som kan få mig att älska eller hata ett spel.

Torchlight är enkelt beskrivet en kopia av Diablo 2 med uppdaterad grafik, som utvecklades av Runic Games 2009 till PC och 2010 till Macintosh. Och nu 2011 släpps det till Xbox 360 via Xbox Live Arcade.

Så vad tror ni händer när man sätter en handkontroll i händerna på en rabiat PC-spelare och tvingar honom att spela en konvertering av ett kärt PC-spel?

När jag väl sitter där med kontrollen i handen och sätter igång spelet för första gången blir jag nästan arg på mig själv för att jag gillar hur karaktären styrs. Jag tycker det fungerar perfekt, nästan som om det vore skapt för att spelas med handkontroll.

Mer om Torchlight

Men ju mer jag spelar desto mer märker jag av alla kompromisser Runic har varit tvungna att implementera för att spelet skall fungera på konsol. Det blir snabbt väldigt många menybläddringar att gå igenom när jag skall kontrollera innehållet ryggsäcken.

Eftersom jag är en samlare av rang samlas snabbt där en mängd skräp och då finns det en väldigt smart lösning implementerad i spelet, nämligen att man kan skicka sitt husdjur iväg till staden för att sälja av allt skrot. Tyvärr måste jag in och beordra mitt stackars djur att springa med nya prylar till staden uppskattningsvis var femte minut.

Det finns tre olika klasser i spelet, Vanquisher, Destroyer och Alchemist vilket fritt kan översättas till besegrare, förstörare och alkemist. Jag valde att spela spelet som alkemist vilket passar min spelstil bäst. Då kan jag stå på avstånd och slänga elektriska blixtrar på mina motståndare samtidigt som mina ettriga små husdjur gnager sönder fienderna i närstrid.

Problemet med att stå på avstånd med en spelkontroll i näven är att siktet aldrig blir lika bra som med en mus. Min annars livsfarliga och skräckinjagande eldbollsmagi från PC-spelet blir här oftast en uppvisning i hur jag som ofrivillig pyroman sätter eld på samtliga väggar bakom den egentliga fienden.

Torchlight-trailern för XBLA

Spelet ser oftast ganska bra ut rent grafiskt men har problem med bilduppdateringen när det kommer in lite fler fiender på skärmen. Laddningstiden mellan de olika nivåerna är också några sekunder för lång för att jag inte skall börja fingra nervöst på min iPad.

Jag är inte helt övertygad om att den här genren hör hemma på konsol, men jag ser ändå att det har hänt mycket sedan jag spelade DiabloPlaystation. Jag gillar egentligen inte att erkänna det här, men jag hade faktiskt riktigt roligt under de sju timmarna spelet varade.

7 / 10

Läs vår betygspolicy Torchlight Roberth Läckström Hur väl fungerar PC-spel på konsol? 2011-03-20T13:00:00+01:00 7 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!