PlayStation Move Heroes

PS2-tidens största hjältar är tillbaka

PlayStation 2 hade tre egenproducerade storserier, eller åtminstone två i alla fall. Sly Racoon var kanske ingen megahit, men Jak & Daxter och Ratchet & Clank var ju riktiga storstjärnor.

Men i och med övergången till PlayStation 3 ville de tre studiorna bakom spelen släppa nytt, och det var bara Insomniac Games som vågade släppa Ratchet-spelen vid sidan av Resistance-serien. Naughty Dog skippade Jaks äventyr till förmån för Uncharted, och Sucker Punch ville leka superhjälte med inFamous i stället för att stjäla våra hjärtan med Slys upptåg.

Men i och med de rörelsekänsliga Move-kontrollerna är det dags för ett nytt försök med PlayStation Move Heroes. Ratchet & Clank, Jak & Daxter och Sly & Bentley har nämligen kidnappats av en utomjorisk ras för att delta i tevesända glatiatorstrider. Om de lyckas kommer de att återföras till sina ursprungliga världar, och med ett Disney-brett leende kastar de tre paren sig in i lekarna.

Mer om PlayStation Move Heroes

Totalt sett finns det fyra världar - Ratchets Metropolis, Jaks Haven City, Slys Paris och utomjordingarnas Gleebertopia - som innehåller fyra till fem banor vardera. Varje bana innehåller dessutom tre till fyra grenar, och totalt rör det sig om 50 nivåer med olika kombinationer.

Med en berättarröst som känns som tagen från flipperspelet FIFA World Cup 94 får du börja slå dig genom världarna. För en gångs skull är de svenska rösterna inte hemska, och trots att de kan låta lite krystade så håller de faktiskt rätt hög klass.

Det bjuds faktiskt på en hel del variation med god precision. Prickskyttet med en styrbar diskus bjuder på snabba och följsamma kontroller, och explosionsbowlingen är också roligt med sin flipperliknande attityd. Även skjutmomenten bjuder på en Ratchet & Clank-upplevelse, oavsett vilken karaktär du spelar som. Move.-kontrollen fungerar ju alldeles utmärkt vid skjutande, och ger dessutom visuella tips genom att blinka och vibrera vid träffar och överhettning.

Svagast är nog stridsmomenten där du slåss i närstrid , främst för att det blir så uppenbart hur attackerna förenklats till slag ovanifrån och från sidan. Det går att ladda sina piskanfall och lägga på snärtar och andra specialare, men det faller lite platt, inte minst då styrningen med navigationskontrollen är under all kritik.

Beroende på vilken av karaktärerna du väljer att spela som (och du får alltid välja mellan en av de tre huvudfigurerna eller en av de tre medhjälparna) får du tillgång till olika specialrörelser. Sly saktar till exempel ned tiden, medan Ratchet har den ljuvliga groovitron-diskobollen som får alla motståndare att skaka loss till musiken, så att du snabbt kan besegra dem.