MotoGP 10/11

Ingen uppdatering att hänga i hjulgranen

Inom spelvärlden handlar det ofta om att använda sina resurser lika klokt som minimalt, allt för att öka intäkterna. Electronic Arts är till exempel riktiga mästare på detta med sina årliga versioner av NHL, FIFA, Tiger Woods, Madden och många fler serier.

Andra försöker febrilt kopiera tillvägagångssättet, men utan att komma i närheten gällande kvalitet och försäljning. Det hindrar dock inte Capcom, en utvecklare och distributör som normalt sett brukar hålla sig långt borta från sport- och bilspel, från att försöka.

För femtioelfte året i rad släpper de en titel baserad på deras MotoGP-licens, och denna upplaga har fått det fantasieggande namnet MotoGP 10/11. Fordonet är alltså motorcykel, vars klasser är 125 cc, 250 cc och 800 cc. De som längtar efter 1000 cc-modellen får vackert vänta tills nästa år, då den ska introduceras i den verkliga världen och förhoppningsvis i en eventuell fortsättning av denna titel.

När det handlar om återkommande licenser är det extra viktigt att alltid kunna tillföra tillräckligt många nya saker, och dessvärre verkat det här spelet ha hamnat i ett tråkigt litet mellanår. Till ytan är det förvånansvärt få uppdateringar, men en av dem är åtminstone en ganska viktig sådan.

Spel på delad skärm finns nu äntligen med i MotoGP 10/11, som bisarrt nog inte fanns med i MotoGP 09/10. Nu kan du till exempel under karriärläget köra tillsammans med en stallkamrat, och naturligtvis i vanliga lopp utanför både mästerskap och karriär.

En mer ytlig förändring är att arkadläget nu ser ut att vara borta. I själva verket är det faktiskt kvar, men det går numera under namnet Challenge Mode.

Konceptet är däremot likadant, nämligen att du på banan ska samla ihop tillräckligt med tid för att kunna ta dig i mål. Detta gör du genom att bland annat köra perfekta linjer, köra om motståndare och kanske utföra något snyggt trick.

Det har helt klart sina stunder, men eftersom det snabbt blir ganska tråkigt med tanke på att det ändå baseras i en någon form av verklighet, så väljer jag hellre att gå till karriärläget samtidigt som jag drömmer om att utvecklarna Monumental Games åtminstone kastar in några underhållande objekt som ger specifika egenskaper under en kort tid.

Nej, ska du spela helt ensam i MotoGP 10/11 är det enbart karriären som gäller. Precis som i föregångaren handlar det om att detaljstyra ditt stall med personal, reklamkontrakt, vidareutveckling av din motorcykel, korrigeringar och mycket annat.

Däremot finns det ingen som helst nyhet i vad du kan göra här, då precis allt är som tidigare. Visserligen tycker jag att det är lika kul som senast, men det hade inte skadat att få se betydligt fler alternativ i karriären eller fler spellägen. Som det är just nu känns det som en fattig motorcykel-version av den betydligt mer innehållsrika bilkonkurrenten Gran Turismo 5.

MotoGP 10/11 ligger och väntar på dig

När jag fokuserar på själva huvuddelen, körningen, har det däremot tillkommit några positiva nyheter i MotoGP 10/11. Fysikmotorn har fått ett rejält upplyft med hur banan ter sig i jämförelse med verkligheten. Nu är det lite svårare, men mer realistiskt, att ta de tuffare kurvorna i en perfekt linje. Men precis som tidigare har du tack och lov möjligheten att få en andra chans genom att spola tillbaka tiden under några sekunder.

Annars är det åter igen samma som senast, något som befläckar ett egentligen riktigt schyst racingspel på två hjul. Normalt sett anser jag att en uppföljare till ett sportspel ska fokusera på föregångarens brister och samtidigt försöka finna nya element som kan förhöja upplevelsen till en tidigare ouppnåelig nivå.

Verkligheten tycker dock något annat samtidigt som den slår ett hårt knytnävsslag mot mitt naiva huvud. Här finns det inget det egentligen inget behov, utan det ska skapas ett sådant på distributörens villkor. Spelarna ska glatt kasta upp några dagslöner för att få se några få nyheter och ett uppdaterat persongalleri.

Tack och lov finns det undantag, men MotoGP 10/11 är inte ett av dem. Endast de riktigt inbitna fansen kommer att uppskatta den delvis nya fysikmotorn och kanske även den kraftigt försenade funktionen "delad skärm", men har du föregående version klarar du dig gott och väl med den. Kanske så pass bra att även de utan spelserien i hyllan bör införskaffa den väsentligt billigare varianten.

6 / 10

MotoGP 10/11 finns nu att köpa till PlayStation 3 och Xbox 360.

Läs vår betygspolicy MotoGP 10/11 Jonas Aronsson Ingen uppdatering att hänga i hjulgranen 2011-03-24T10:45:00+01:00 6 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!