Super Street Fighter IV: 3D Edition

Mycket mer än bara en gimmick

Inatt släpps äntligen Nintendo 3DS, och en av de stora lanseringstitlarna till den nya bärbara konsolen är givetvis spelet som fungerar lika bra i öst som i väst, nämligen Super Street Fighter IV: 3D Edition.

De som känner till historiken kring spelserien vet att Capcom har en förmåga att släppa den i ett stort gäng olika varianter, men att de också brukar ha tillräckligt många nyheter för att motivera en nyversion. Till ytan kan säkert både du och jag tro att det enbart är den stereoskopiska 3D-effekten som är ny, men så är icke fallet.

3D:n är givetvis störst, i kombination med den nya vyn som kort och gott heter Dynamic View. Den visar verkligen upp hur pass snygga 3D-effekterna är, med en kamera som är placerad snett till vänster om dig, riktad mot din fiende. Men kontrollen halkar genast ner på prioriteringslistan på grund av detta, för trots den fina vinkeln blir det genast mycket svårare för mig att veta exakt när och var jag ska utföra vissa attacker.

Det blir inte heller bättre av att jag måste förlita mig till styrsätten som finns på 3DS:en, även om det till skillnad från Nintendo DS numera även finns en liten analog styrspak som är anpassad för vänstertummen. Men styrspaken är fortfarande flera mil efter vad som erbjuds på PlayStation 3 och Xbox 360. Inte bara för att deras digitala styrkors är större och därför möjliggör precisa rörelser, utan även tack vare möjligheten att byta ut den vanliga handkontrollen mot en arkadsticka.

Något sådant går naturligtvis inte att ordna på den här maskinen, och därför blir det svårare för mig att klara av de mer avancerade kombinationerna. Men det har Capcom faktiskt tänkt på. Just därför har de valt att nyttja den nedre skärmen, som är tryckkänslig, för att skapa genvägar till fyra olika slags attacker.

Dessa går att justera så att de kan vara nästan vad som helst, så med en enkelt tryck kan jag utföra en kombination utöver det vanliga, även om de mest skadliga bara kan utföras om dess specifika mätare är fylld. Det kan får det att låta som att slumpen och inte skickligheten avgör vem som lämnar striden som vinnare, men detta går att justera i inställningarna.

På så sätt kan du enbart möta de som använder sig av pro-mode, där det inte går att lägga in några tunga attackkombinationer. Eller för den delen enbart möta de som använder sig av lite-alternativet.