Eurogamer.se

Crysis 2

Störtskönt och snyggt skjutande!

Med ett mjukt knarr går nanodräkten över i smygläge. För en kort stund är jag osynlig för omvärlden och de två vakterna framför kontrollpanelen har ingen aning om vad som snart kommer att drabba dem. Eftersom dräktens energi inte håller för evigt rusar jag fram till den första vakten och tystar honom, men dräktens energi är slut och jag är helt plötsligt fullt synlig för alla i närheten.

Den andra vakten gör ett högt hopp till plattformen ovanför med tentaklerna virvlande bakom sig och jag följer efter. Så fort jag kravlat mig upp ser jag att ceph-vakten är redo att kasta sig emot mig men jag är snabbare. Mitt vapen ger ifrån sig en massiv dos mikrovågor som snabbt kokar min motståndare inifrån och ut, men det är för sent. För när han faller ihop i en blöt pöl ser jag att det finns fler fiender och att dagen kommer att bli lite jobbigare än beräknat.

Ja Crisis 2 är snyggt, nu har vi den punkten avklarad en gång för alla. Är det grafiskt helt perfekt? Nej, men jag kommer att gå in på det senare. En snygg yta behöver inte betyda att det är ett bra spel utan det är flera andra faktorer som faktiskt spelar in, oavsett vad en del kan tycka.

Mer om Crysis 2

Året är 2023, tre år efter händelserna i det första Crysis, och mänskligheten lider av eftersvallningarna av mötet med utomjordingarna. Folk har blivit infekterade och paniken sprider sig vilket har lett till massiva karantänzoner. När vi får stifta bekantskap med vår hjälte, marinkårssoldaten Alcatraz, pågår evakueringen av New York. Det är dit Alcatraz reser med ubåt för att evakuera Nathan Gould - en doktor med viktig information om utomjordingarna.

Men allt går åt pipsvängen och genom ett ödets nyck vaknar Alcatraz upp iförd en uppgraderad version av den nanodräkt Nomad, Psycho och Prophet och de andra nyttjade i deras incident tre år tidigare. Utan något val fortsätter han sitt sökande efter den gode doktorn men nu med fler fiender än tidigare beräknat.

Kampanjen i Crysis 2 utspelar sig i ett New York där kaos och förvirring råder, och de flesta som patrullerar stadens gator är emot dig av en eller annan anledning. Men till skillnad från första delen är detta inte en öppen sandlåda där du kan röra dig fritt utan staden är uppdelad i mer eller mindre stora banor med linjära mål.

Men bara för att spelet är linjärt i sin utformning betyder det inte att du är styrd i minsta detalj. Det finns gott om valmöjligheter på din resa, inte minst genom de uppgraderingar du kan göra på din nanodräkt. Det är denna dräkt som har fått bli spelets verkliga huvudroll och Alcatraz är i praktiken bara personen som råkar bära den just nu.

Dräkten har tre olika lägen som du kan alternera mellan beroende på hur situationen ser ut men du kan inte använda de två speciallägena, smyg och rustning, hela tiden då de drar energi. Det betyder att du måste planera hur och när du ska använda respektive funktion.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!