The Sims 3 till Nintendo 3DS

Tristess i tre dimensioner

Så sent som i höstas släpptes den första riktigt underhållande versionen av The Sims till konsol. Till skillnad från tidigare försök att flytta ut serien till vardagsrummet gjorde konsolversionen av The Sims 3 allting rätt, och fick det väldigt höga betyget nio av tio här på Eurogamer.se.

Utvecklarna hade verkligen tänkt till vad det fanns för skillnader mellan PC och konsolspelande den gången, både vad gällde tekniska begränsningar såväl som spelarnas mentalitet. Resultatet blev ett mer målinriktat dockhusspel med ett smart belöningssystem och ett simpelt men intelligent utformat kontrollschema.

När The Sims 3 gör entré på Nintendo 3DS med The Sims till 3DS är tyvärr dessa smarta lösningar som bortblåsta, och alla kreativa idéer och belöningssystem lyser med sin frånvaro. Det är som om höstens utgåva av titeln till de stationära konsolerna aldrig ens har existerat, och utvecklarna fortfarande tampas med hur de ska överföra denna populära spelserie till andra format än PC och Mac.

Frågan är om de inte gått tillbaka längre i tiden än så, och vad trean har i titeln att göra är för mig ett mysterium. Detta är nämligen en så extremt nedbantad och fördummad version av livssimulatorn att betydelsefulla funktioner i stil med att dina simmar kan åldras helt har plockats bort från spelet, och med några enstaka undantag innehåller det elva år gamla originalspelet The Sims fler funktioner och möjligheter än det här.

The Sims 3 till 3DS - Lanseringstrailern

I vilket fall som helst börjar simmarnas debut på 3DS, precis som i alla andra spel i serien, med att du ska skapar din egen sim. Nytt för denna gång är att du med hjälp av konsolens inbyggda kamera kan fotografera dig själv – eller en bild på en kändis – som spelet sedan skapar en färdig karaktär av. Resultatet blir dock oftast väldigt onaturligt, och funktionen fungerar sämre än den som finns i konsolens inbyggda Mii-skaparapplikation.

En kul detalj är att konsolens StreetPass-funktion (som gör att spelet utbyter information med andra maskiner automatiskt när du är ute och promenerar) kopierar andra spelares kreationer och lägger till dem som invånare i ditt spel, vilket känns som en förvånansvärt smart implementation av funktionen i titeln.

Antalet simmar du kan skapa till din familj är tyvärr begränsat till så lite som en denna gång. När du hittat passande klädesplagg ur en ganska begränsad garderob och tilldelat din sim utmärkande personlighetsdrag är det dags att skaffa hus. Boarean på dessa är oftast skrämmande små, och de flesta tomterna i spelet är inte ens en tiondel så stora som i PC-versionen.

Huset går sedan att bygga om precis som vanligt, fylla på med nya möbler eller sälja om du vill flytta till den lite lyxigare delen av staden. Antalet möbler, tapeter och liknande du kan välja mellan är tyvärr långt ifrån tillfredsställande, så det läggs betydligt mindre tid på att renovera huset jämfört med i andra versioner av titeln, vilket är synd.