Eurogamer.se

LEGO Star Wars III: The Clone Wars

Tusentals bitar i behov av byte

LEGO Star Wars och LEGO-spelen i allmänhet börjar springa i cirklar runt sig själv och det har förmodligen stått klart även för utvecklarna TT Games att något nytt måste hända i senaste delen, LEGO Star Wars III: The Clone Wars.

Vi vet vid det här laget hur man ränner runt och slår sönder sin omgivning till LEGO-pengar och vi vet också att det finns miljoner saker att samla på och öppna upp för att verkligen suga ut varje liten kloss ur spelmekaniken.

Bolagets lösning blev att bygga in enkla versioner av realtidsstrategi (RTS) i spelmekaniken samt dra ner på plattforms-hoppandet till förmån för mer rymdskeppsjakter.

Jag är osäker på om det fört serien framåt eller om den står och stampar på samma ställe. Å andra sidan är det svårt för spelversionen att göra något åt varumärket Star Wars som, trots sin relativa popularitet, i sig själv verkar ha kört vilse.

2

Allt går som vanligt inte att lösa med ljussvärdsvåld, ibland får du komma tillbaka när du låst upp nya karaktärer.

LEGO-spelen spelas enligt mig bäst av en vuxen och ett barn och denna konstellation har man tagit än mer fasta på i LEGO Star Wars III: The Clone Wars. Som vanligt krävs det oftast samarbete flera figurer emellan för att du ska komma vidare. En klon kan exempelvis skjuta med sin änterhake på vissa bitar och dra sönder hela stycket och en jedi kan senare bygga ihop bitarna igen till något användbart.

Problemet i detta spel är att det stundtals är betydligt mer oklart vad som ska göras och inte sällan fastnar vi och vet inte riktigt vad som tar oss vidare.

Att fastna för att något är svårt är en sak; men att fastna för att man inte vet hur man tar sig vidare en helt annan. Och spelar du med en yngre förmåga är tålamodet ofta kort och magin bryts.

4

RTS-momenten ser ut att vara mycket mer än de egentligen är.

RTS-elementet är en annan sådan spelmekanisk funktion det instrueras för lite kring, förmodligen för att det inte finns mycket att berätta. Meningen är att du på Warcraft-vis ska bygga kanoner, baracker eller andra byggnader och hjälpmedel på de olika baserna du tar över på slagfältet - och betalar gör du med de LEGO-pengar du tålmodigt samlat in genom att slå och skjuta sönder allt i din väg.

Men RTS-liknelsen slutar där; även om fienden faktiskt kan råka ta tillbaka en oskyddad bas då och då är deras taktiska motstånd väldigt svagt, på gränsen till obefintligt.

Likaså är det krigskaos som, förvisso vackert, pågår runtomkring enbart kosmetika för att det ska se ut som att det händer grejer. I verkligheten är det endast de fordon du styr (du kan hoppa in i vad som helst och bara panga på) som får göra allt grovjobb och kloner kan bara ges mycket enkla kommandon. Men visst, yngre förmågor lär strunta i sådana detaljer.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!