Slam Bolt Scrappers

Super Smash Tetris

Väldigt ofta är det lätt att ta till jämförelser med andra spel för att beskriva en ny titel, även om det långt ifrån alltid ger en rättvisande bild av spelet i fråga. I fallet med Slam Bolt Scrappers var min första tanke att detta är en blandning av Tetris och Super Smash Brothers och även om det kan låta mycket märkligt är det faktiskt en högst adekvat beskrivning.

Först visar sig Tetris-inslagen då jag styr min flygande lilla figur och släpper block i olika former och färger, inte för att bygga hela linjer som i det klassiska pusselspelet, utan istället är det kuber som är målet och ju större desto bättre.

En färdig kub blir nämligen ett vapen som attackerar din motståndare på andra sidan skärmen och färgen på blocken den består av styr vilket vapen du får i din arsenal - kanon, laser, raketer, sköld eller något annat - och den spelare vars bas förintas först förlorar.

Enkel eller hur? Ja, hade det inte varit mer än så skulle det vara på det sättet, nu blir det istället snabbt komplext och kaotiskt då luften ständigt fylls med fiender jag tvingas flyga runt och slåss med för att få nya block att bygga med och dessutom hindra att de ger sig på min bas.

Jag låter det vara osagt om mina problem att hålla reda på allt som händer framför mig beror på det faktum att jag passerat 30-sträcket eller bara att jag är en typisk man som inte kan göra mer än en sak samtidigt. Trots att det må underlätta spelandet lyckas ändå det översimplifierade slagsmålssystemet med bara ett fåtal enkla knapptryckningar tillgängliga irritera mig, inte minst när även min huvudmotståndare flyger över och börjar slåss med mig eller försöker stjäla mina vapen.

Med lite träning blir det bättre men jag tycker aldrig att jag har fullständig kontroll över det som händer på skärmen, något som samtidigt har en märklig lockelse då jag frenetiskt fotsätter kämpa för att lyckas besegra de motståndare och bossar jag stöter på i det hektiska kampanjläget.

Med ett så hektiskt enspelarläge så kan ni själva tänka er hur flerspelarläget är - med upp till fyra spelare som pusslar och slåss med både varandra och övriga fiender på samma skärm så innebär det fullständig kaos från början till slut. Med ett par spelare som greppat grunderna i spelmekaniken kan Slam Bolt Scrappers vara rejält underhållande ett tag, men utmattning av både hjärna och tummar stöter snart till.

Mer problematiskt än eventuella blåsor på fingrarna är dock att om man vill uppleva detta organiserade kaos med några vänner så är det enda alternativet att bjuda hem dem till dig, något flerspelarläge online finns nämligen märkligt nog inte vilket får betraktas som en stor miss. Att fokus ligger på kompisspelande hemma i soffan visas också av det trevliga (om än svårspelade) tillägget av kontrollmetoden "Beverage Mode" där allt styrs med en hand, vilket lämnar den andra ledig till att hantera kylda drycker.

Ett intressant spelkoncept alltså, men den hektiska komplexiteten gör att detta långtifrån är ett spel för alla.

6 / 10

Slam Bolt Scrappers finns att köpa nu via PlayStation Network.