Eurogamer.se

Swarm

Blåblodigt svärmeri försöker att lura döden

Jag är inte många minuter in i Swarm när jag för första gången kommer att tänka på det klassiska pusselspelet Lemmings. Känslan i de två spelen är egentligen inte speciellt lika men det finns ett par aspekter där kopplingen är klar.

I båda spelen styr jag en mängd små lustiga figurer genom mörka och farofyllda banor där en del av dem ofrånkomligen måste offras innan de har tagit sig till slutet av nivån. I Swarm är kontrollen över flocken med de 50 små blå blobbarna dock mer direkt då de styrs med styrspaken på handkontrollen och där ett par knapptryckningar gör att de kan sprida ut sig eller samla ihop sig, springa, hoppa eller bygga ihop sig till ett torn för att ta sig fram genom banorna.

På vägen samlar jag på mig ett antal poänggivande objekt, och detta är inte bara något extra för att underhålla på vägen mot banans slut utan nödvändigt för att över huvud taget få tillgång till nästa nivå. Att lyckas föra några av de blå krabaterna till slutet av någon av de blott tio banorna är nämligen oftast inte särskilt svårt, för även om de dör i drivor får jag en påfyllning med nya medlemmar i flocken längs vägen.

Mer om Swarm

Dock finns det ett poängkriterium som måste uppfyllas för att låsa upp nästa bana, och för att nå upp till det så krävs det ett visst tempo i framåtskridandet då poängen flerdubblas så länge jag fortsätter att plocka upp nya objekt utan längre paus. Att hålla hög fart framåt gör dock att många - alltför många i de flesta fall - av mina skyddslingar går en grym död till mötes, och jag får oftast spela igenom varje nivå både tre och fyra gånger innan jag lärt mig hindren på vägen och tricken som krävs för att samla poängen som erfordras.

Nu gör det egentligen inte särskilt mycket, för faktum är att en stor del av underhållningen och behållningen med Swarm är alla de lustiga sätt som de små blå filuerna i huvudrollen tas av daga. Grafiken är närmast barnslig och som hämtad ur en animerad film, vilket kombinerat med de mörka banorna och den komiska brutaliteten skapar en skön stämning spelet igenom.

Så även jag som sällan brukar vara särskilt förtjust i spel med ett fokus som mestadels ligger på poängsamlande gillar Swarm, och hemligheten ligger till stor del i det som antyds redan i titeln. Swarm betyder som bekant svärm, och det är just den sköna känslan att direkt kunna kontrollera en stor svärm av de blå utomjordingarna som gör att jag ändå återvänder igen och igen för nya försök.

Svärmen är som en pulserande levande massa som krymper och växer och flyter fram över banorna samtidigt som den känns direktkopplad till mina fingrar som greppar handkontrollen. Swarm är både annorlunda och kul, precis som mindre nedladdningsbara spel bör vara.

7 / 10

Swarm finns nu att köpa via PlayStation Network och Xbox Live Arcade.

Läs vår betygspolicy Swarm Gabriel Johansson Blåblodigt svärmeri försöker att lura döden 2011-04-07T10:30:00+02:00 7 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!