The Sims: Medeltiden

Drafvelsord på simspråk

The Sims har alltid lidit av en slags stämpel som lite halvlöjligt, allt för inriktat på den breda massan och som en mjölkad kassako med sina drösvis av expansioner. Samtidigt har spelen oftast fått bra kritik och framförallt sålt helt sanslöst mycket, vilket gjort att uppföljarna kommit på löpande band. Det är därför något förvånande och modigt av EA att i stora drag strunta i mycket av det som uppskattades av den breda massan i de tidigare spelen, att bygga hus och inreda dem, för att istället fokusera på individuella simmars liv.

De stora tillägg som gjordes i The Sims 3 har byggts vidare i The Sims: Medeltiden. En nyhet för föregångaren var möjligheten att röra sig relativt fritt i omvärlden, vilket nu är betydligt mer påtagligt då du kommer att utföra uppdrag där du kontrollerar din sim på olika platser.

Uppdragen är den stora förändringen, och även det som styr spelet då det nästan helt och hållet består av just uppdrag. Spelet har fått mycket mer fokus då Medeltiden har ett mer direkt mål som du får välja i början, och som ska uppnås för att vinna. Uppdragen kan också ofta utföras av olika typer av sims - du styr bland annat en monark, en smed och en magiker - och du får då möjligheten att lösa problemet på ett annat sätt, vilket kan vara lite spännande även om uppdragen sällan inspirerar till omspelning.

Mer om The Sims: Medeltiden

Det stora fokuset på dessa uppdrag, som är nödvändiga för att hålla din sim lycklig och fokuserad, gör dock att en hel del av friheten som associeras med serien har plockats bort. Du har inte alls samma möjligheter att inreda din sims hem, du kan inte välja deras yrke då det är en del av deras roll, och du kan inte designa dina egna hus överhuvudtaget.

Detta, i kombination med att uppdragen består av en serie av ytterst simpla aktioner, gör att spelet är ganska halvdant och tråkigt - som att hälften saknas. Jag har alltid gillat att kunna välja ett yrke, stiga i graderna och tjäna pengar för att ha råd med att bygga om huset, inreda det, och så småningom starta en familj för att kunna styra även dem. Att kontrollera en enskild sim och uppnå något slags livsmål fastnade jag aldrig för, och inte heller här.

Allt detta är bortplockat till fördel för uppdragen i Medeltiden, och jag hade egentligen inte haft så mycket emot att serien tuggat på i samma takt ett tag till, då förändringarna i föregångarna ändå var tillräckliga för att få dem att kännas fräscha. Samtidigt ska innovation uppskattas, och alla dessa rollspelsaktiga aspekter är hyfsade, om än överdrivet regisserade och simpla.

De små berättelserna som finns i uppdragen är oftast välskrivna och roliga, men det är helt enkelt svårt att genomlida de tjatiga uppdragen gång på gång enbart för detta, då det ibland känns som att huvuddelen av spelet, uppdragen, hade platsat bättre i ett Facebook-spel som du spelar i fem minuter om dagen. Ett fullprisspel med detta innehåll har nämligen inte riktigt samma charm.

5 / 10

The Sims: Medeltiden finns nu att köpa till PC och Mac.

Läs vår betygspolicy The Sims: Medeltiden Christian Rydberg Drafvelsord på simspråk 2011-04-07T15:00:00+02:00 5 10