Super Monkey Ball 3D

Den som apar efter mycket mister oftast hela stycket

Super Monkey Ball-spelen var en stor hit under den förra generationen som bestod av bland annat Gamecube och PS2. Distributören SEGA har försökt att överföra succén till den nuvarande generationen, men att utan lyckas.

Det kan bero på att varken PS3 eller Xbox 360 har fått se någon version (fast det kommer snart att ändras), även om både Wii och Nintendo DS borde ge två tillräckligt starka plattformar att hålla balansen på. Nu är det i alla fall tänkt att Nintendo 3DS-köparna ska anamma serien, som dessutom innebär min första spelerfarenhet av apbollarna.

I Super Monkey Ball 3D bjuds det på tre stycken olika lägen. Först ut är det som de flesta förknippar spelserien med - Monkey Ball.

Mer om Super Monkey Ball 3D

Konceptet går ut på att du ska rulla en boll, innehållande en av flera valbara karaktärer, och komma i mål innan tiden går ut samtidigt som du ska ta så många bananer som möjligt. Det är totalt sex världar med tio banor var, men det går fort att beta av dem eftersom svårighetsgraden är löjligt lätt. Å andra sidan är spelet riktat mot yngre, fast vuxna borde ju också kunna njuta av det.

Du kan välja att styra bollen på två olika sätt, som på pappret låter riktigt läckert. Antingen kör du som vanligt med den analoga styrspaken, eller så väljer du att nyttja gyrofunktionen i Nintendo 3DS. I verkligheten blir det sista alternativet helt ospelbart om du ska använda dig av 3D-effekten, då det på grund av rörelserna är omöjligt att få den stadiga blicken som krävs för att till fullo njuta av grafiken.

Därför väljer jag att köra med den sedvanliga spaken, och direkt jag gör det märker jag att 3D-effekten försämras markant eftersom jag alltid måste flytta lite grann på huvudet när jag trycker framåt för att få bollen i rullning. Varför jag måste göra det? Jo, för att vinkeln planas ut i syfte om att skapa en slags artificiell försvåring när jag inte längre har lika bra blick.

Istället blir det snarare kontrollen som lider, då det är relativt enkelt att justera till detta med min blick. Slutresultatet blir med andra ord att jag slår av 3D-funktionen helt och hållet, såvida jag inte vill göra det extra svårt med dubbla bilder.