Eurogamer.se

Outland

Ikarugavania of the Colossus

Minns du arkadklassikern Ikaruga? En fantastisk vertikalskjutare som stack ut från mängden genom att spelmekaniken kretsade kring något så simpelt som två färger – vitt och svart, ljust och mörkt, eller yin och yang om ni så vill.

Om du kontrollerade det vita skeppet i det spelet behövde du nämligen inte väja för fiendeelden i samma färg, då din sköld absorberade dessa och gjorde om dem till energi. Istället kunde du koncentrera dig på att attackera fiender av motsatt färg och undvika de mörka skotten som dessa försökte träffa dig med.

Själva twisten var att du när som helst kunde byta färg på ditt skepp, så att du helt plötsligt kunde absorbera svarta skott istället för vita. Att utnyttja denna förmåga var direkt nödvändigt för att kunna manövrera sig genom banorna som verkligen kryllade av olikfärgade skott, samtidigt som du gjorde mer skada mot fiender av motsatt färg genom att avfyra svarta skott mot vita skepp och tvärt om.

Housemarqe minns utan tvekan Ikaruga, och har kopierat titelns färgkoncept rakt av och stoppat in det i ett Metroidvaniadoftande plattformsspel, med en underbar grafisk design som landar någonstans mellan Shadow of the Colussus och Limbo.

Tvådimensionella Outland går ut på att du i vindens fart ska studsa mellan klippkanter och klättra upp på plattformar, utforska undersköna naturmiljöer för att hitta hjälpmedel och nya förmågor, samt studera fienders färg och rörelsemönster innan du besegrar dem.

Outland - samarbetstrailer

Precis som i Ikaruga fylls skärmen ofta av livshotande energibollar och laserstrålar av två olika nyanser, och det gäller att med en enkel knapptryckning växla färg på din karaktär vid precis rätt tillfälle för att undvika ta skada av den ljusa respektive mörka energin.

Till en början är detta inte alls särskilt svårt, och du kan koncentrera dig mer på att klara de kniviga plattformshoppen och lära dig hur du effektivast besegrar fiender. I takt med att du hittar nya vapen och förmågor längs de smart designade nivåerna blir det dock riktigt utmanande, och titeln förvandlas nästan till ett pusselspel i de svårare segmenten.

Detta eftersom det är så många detaljer du måste tänka på och förutse för att kunna ta dig vidare till nästa kontrollpunkt utan att bli träffad av de farliga energistrålarna, spjutspetsarna som sticker upp ur marken, eller fienderna som springer omkring däremellan.

Lägg därtill att du flertalet gånger måste hoppa på plattformar som försvinner om din karaktär inte skiner i samma färg som dem, vilket kan bli väldigt jobbigt när du står på en mörk plattform och det kommer hundratals ljusa skott slungandes mot dig.

Trots att flera av just nämnda moment kan vara frustrerande svåra är det dock aldrig så pass långt till nästa kontrollpunkt att jag känner för att ge upp, och även om det krävs flera försök för att ta sig förbi vissa områden fylls jag av en belönande känsla och känner mig duktig när jag slutligen lyckas överleva scenariot.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!