Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars

En omgångsbaserad överraskning

När jag först hörde att Ubisoft skulle utveckla ett nytt Ghost Recon till Nintendo 3DS såg jag ett klassiskt spel i Tom Clancy-anda framför mig. Stenhårda marinkårssoldater som tillintetgjorde USA:s fiender på löpande band viftandes med den amerikanska flaggan.

Så har det ju varit tidigare i bland annat spelen i Ghost Recon: Advanced Warfighter, och jag förväntade mig inget annat. Men så dök namnet Julian Gollop, och allt förändrades. Gollop är nämligen utvecklaren bakom många klassiska omgångsbaserade strategispel, och är väl mest känd för serien UFO: Enemy Unknown.

Fast för mig är det Laser Squad som smäller högst. Jag vet inte hur många timmar jag ägnade åt det spelet till Amiga 500 under tidigt 90-tal, och det är smått otroligt hur mycket av det klassiska upplägget som går igen i hans 3DS-debut.

Mer om Tom Clancy's Ghost Recon

För trots att Tom Clancy's Ghost Recon: Shadow Wars har alla tecken som utgör ett Clancy-spel, med ultranationalistiska amerikaner som gör allt vad de kan för att skjuta ned ultranationalistiska ryssar, så gör jag mitt bästa för att lägga handlingen åt sidan och fokusera på själva spelmekaniken.

Det finns några saker att tänka på här. Det ena är att kriget utspelas i omgångar, där du och din motståndare turas om att ge order och röra er fram genom terrängen. Dina handlingspoäng kan spenderas på förflyttning, anfall och att interagera med miljön, och det är viktigt att ta sin tid och planera sin framfart.

Om du bara springer fram så långt du kan varje omgång märker du snart att du inte har en chans. Nej, här är det mycket viktigt att tänka efter före och sedan handla därefter. Gruppen måste förflytta sig unisont mot målet och täcka varandra.

Det finns en uppsjö av olika spelarklasser att tillgå. Kommandosoldaten, prickskytten och gevärsmannen fokuserar på strider, men har olika eldstyrka och förflyttningsförmåga. Fältläkaren kan försvara sig, men håller sig helst i bakgrunden och återställer de andras hälsa, medan teknikern ofta tar hand om fordon eller skickar fram robotar. Och spanaren är också bra på att ligga lite före alla andra och ta avslöja bakhåll.

Eftersom fokus ligger så pass mycket på att du måste röra dig mellan skydd samtidigt som du utnyttjar varje karaktärs styrkor på bästa sätt, blir det hela en rätt långsam spelupplevelse. För allt måste vara perfekt.

Rör du dig ett steg för långt fram finns alltid risken att fienden hinner fram till dig under sin omgång, och då kan det vara kört. Antingen blir din soldat rejält skadad, eller så finns alltid risken att han eller hon dör.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!