SOCOM: Special Forces

Så kom och ta min hand, kära spelare

Den annalkande patrullen med rebeller vandrar långsamt nedför slänten, lyckligt ovetandes om de fyra elitsoldaterna jag beordrat lägga sig i skyddade positioner på vardera sida om den smala grusvägen för ett överfall.

Precis när rebellen i täten får syn på sin kommande baneman låter jag trycka iväg en salva från min automatkarbin. Samtidigt som mannen faller död ner på marken ger jag överfallsordern och mina kamrater öppnar eld mot den oförberedda styrkan. Några sekunder senare är ljudet från de förbannade myggorna det enda som hörs i den kvava indonesiska djungeln.

Skjutspel med mer verklighetstrogen, militär framtoning är idag så vanligt att om du tar en slumpmässig spelskiva och stoppar i närmsta konsol är chansen, eller risken om du så vill, stor att det är en titel som tillhör denna sub-genre.

Det finns något i dessa spel som verkar locka stora skaror spelare och varje spelutvecklare med en gnutta självaktning har minst en titel i vilken du tar på dig rollen som soldat i ett prekärt läge.

Mer om SOCOM 4

Med denna överbelamring av militära skjutspel gäller det att stå ut från mängden eller redan ha en trogen skara fans att luta sig tillbaka på. SOCOM har en lång och gedigen bakgrund som sträcker sig tillbaka till 2002 då Zipper Interactive släppte den första delen till PlayStation 2. Under åren har utvecklarstudion släppt hela sju av de tio spel som finns i serien. Då Zipper ägs av Sony släpps SOCOM: Special Forces såklart enbart till PS3 och är byggt för att stödja moderföretagets nya tekniker. Det innebär att spelet har stöd för både 3D och PlayStation Move.

I Indonesien står inte allt rätt till och en rebellgrupp kallad Naga hotar stabiliteten runt Malackasundet, den viktiga vattenvägen mellan Malaysia och Sumatra. Som tur är finns det NATO-styrkor i området och bland dessa finner vi vårt alter ego, britten(?) Cullen Gray, som är medlem och officer inom en specialstyrka inom NATO. Tillsammans med två kamrater hamnar han i hetluften och måste ta till våld för att överleva och i slutänden stabilisera läget i området. För att göra det lite lättare ramlar två koreanska soldater ner från skyn och ansluter sig till din lilla grupp.

När jag träffade spelets huvuddesigner, Travis Steiner, talade han sig varm om hur stort fokus de lagt på realism och taktiskt tänkande, vilket passar mig perfekt då jag gillar att planera mina drag. Dina fyra kollegor, efter att koreanerna anslutit sig, är uppdelade i två grupper med olika inriktningar.

Ena gruppen är specialiserad på att hålla mycket bly i luften medan den andra gruppen ska vara bättre på avstånd och precision. Det kanske låter som att du har mycket att säga till om när det kommer till hur du ska spela, men det stämmer inte riktigt.