Darkspore

Evolution på den mörka sidan

Jag har alltid haft en fascination för evolution. Det känns smått fantastiskt att se hur olika djur kan ha förändrats med tiden beroende på vilka miljöer de placeras i och vilka fiender de ha omkring sig, och det är alltid roligt att fantisera om hur dagens fauna kan tänkas se ut om några tusen år.

Kanske är det också därför jag är svag för titlar ssåsom EVO: Search for Eden och Spore, som bägge kretsar helt kring evolution, om än på ett väldigt spelifierat sätt.

Visst, båda spelen är långt ifrån fulländade och framför allt Spore känns som en enorm besvikelse efter att ha hört vad Will Wright hade för visioner med titeln. Men jag gillar ändå att se hur min encelliga organism genom olika faser av varierande underhållningsvärde blev en högutvecklad rymdresande drakpingvin.

I Maxis senaste äventyr, Darkspore, tacklas evolutionen dock på ett helt annorlunda sätt, där forskare har upptäckt ett sätt att påskynda evolutionen till ljusets hastighet. Detta tack vare så kallad E-DNA; en aminosyra som förenar sig med befintliga DNA-strängar och på så sätt kan utveckla varelsers förmågor – som hade tagit evolutionen miljontals år – inom loppet av några sekunder.

Mer om Darkspore

Givetvis var upptäckten alldeles för bra för att vara sann, och innan någon visste ordet av det förvandlades varelserna som utsatts för E-DNA till stridslystna mördarmaskiner som spred sig som ett virus runt hela universum.

Lyckligtvis har du och några bekanta tillgång till en vidareutvecklad och stabilare variant av E-DNA, och med hjälp av detta vapen är det alltså upp till er att rensa världen från de genetiska katastroferna som går under namnet Darkspores.

Handlingen kanske låter intressant men den är katastrofalt taffligt berättad längs äventyrets gång och omöjlig att leva sig in i. Men så är det heller inte tänkt att berättelsen ska ta särskilt stor plats i detta actionorienterade onlinerollspel, där fokus ligger på att tillsammans med uppkopplade vänner ta sig an korta uppdrag som samtliga går ut på att ta sig från punkt A till punkt B, och besegra så många fiender och plocka upp så mycket prylar som möjligt längs vägen i sann Diablo-anda.

Stridssystemet går ut på att ur ett fågelperspektiv klicka på den fiende du vill attackera med vänster musknapp, och titt som tätt använda siffertangenterna ett till fem för att utföra lite kraftigare specialattacker. Det hela blir dock betydligt mer avancerat efter ett tag då mer fokus läggs på att du använder dig av rätt karaktär beroende på vilka bestar du slåss mot, då de olika varelserna är indelade i olika kategorier som likt i Pokémon är olika effektiva mot varandra.

I början av spelet har du bara tillgång till tre olika kämpar, men i takt med att du klarar uppdrag och går upp i nivå ökar urvalet varelser du kan använda dig av i strid markant, och totalt finns det hundra olika karaktärer att välja mellan när du låst upp allt spelet har att erbjuda. För att återigen referera till Pokémon ger detta monstersamlande en belönande känsla och bra motivation till att fortsätta spela, för jag vill ju trots allt "fånga alla".