L.A. Noire

På rätt sida av lagen

Det tunga regnet öser ner när jag styr bilen upp för den dystra kullen i utkanten av staden. Vilken annan dag som helst hade denna plats varit mer idyllisk men det som väntar på krönet är långt ifrån en picknick i solskenet. Min partner och jag kliver ut ur bilen och blir mottagna av en polisman som förklarar läget. Ytterligare en kvinna har blivit brutalt mördad och dumpad utan kläder.

Jag har sett detta innan och mönstret är för likt för att vara en slump.

L.A. Noire har tagit sin goda tid på sig för att komma ut till försäljningshyllorna. När spelet för många år sedan visades upp för första gången var det exklusivt till PlayStation 3. Allt eftersom tiden gick och förseningarna gick hand i hand ändrades detta men Rockstar Games och den australienska studion Team Bondi har nu äntligen släppt spelet med buller och bång.

Spelet tar sin plats i Los Angeles strax efter Andra världskrigets slut och vi tar oss an den nykläckta polismannen Cole Phelps, krigsveteran och rent allmänt en rättskaffens kille. Tack vare sin erfarenhet från kriget och sin intelligens stiger Cole snabbt i rang inom stadens polisstyrka och snart är han involverad i Los Angeles allra skitigaste och mest dekadenta händelser. Den glamorösa stadens undersida är smutsigare än man kan tro.

Mer om L.A. Noire

Du kommer att leda Cole i sina bravader inom polisen, från vanlig patrullerande polis till detektiv inom flera olika rotlar som mord, sedlighet och mordbrand. Det börjar men rätt enkla, amatörmässiga brott men du kommer sinom tid att få ta ha hand om fullskaliga och uppmärksammade brottsutredningar med flera olika misstänkta.

Det är just detta som är spelet mest intressanta vinkling. Du är faktiskt polis och kan inte gå omkring och skjuta folk hur som helst utan är rätt låst inom lagens ramar. Detta gör spelet till den eftertänksamma spelarens Grand Theft Auto. För visst finns det likheter mellan L.A. Noire och Rockstars egna titlar som just GTA och Red Dead Redemption.

Los Angeles är - precis som Liberty City i Grand Theft Auto och New Austin, Nuevo Paraiso samt West Elizabeth i Red Dead Redemption - stort, utbrett och dessutom fantastiskt detaljrikt. Du kan åka precis vart du vill men skillnad mot de tidigare nämnda titlarna kommer du vara lite mer låst till dina uppdrag som polis. Det hela påminner mer om upplägget i Mafia: The City of Lost Haven där staden var helt öppen men spelet uppdelat på fördefinierade scenarion.

Jag tycker personligen det är ett jättebra upplägg som gör att du blir helt fokuserad på den utmärkta historien som Team Bondi vill förmedla. För det är just berättelsen om Cole Phelps som är det viktigaste, spelandet i sig är bara ett sätt att förstärka berättelsen.