Operation Flashpoint: Red River

Tårarna rinner som en röd flod

Operation: Cold War Crisis och Operation Flashpoint: Dragon Rising har sålt bra och fått schysta omdömen när de har kämpat mot SOCOM, giganten inom genren taktisk action. Men det har alltid funnits problem med dem.

Onlineläget har varit ett stort frågetecken, och många spelare blev besvikna när utvecklaren Codemasters berättade att de skulle sluta med uppdateringar till titeln efter bara sex månader på marknaden. Nu skulle jag inte vilja påstå att spelet är trasigt, men det finns definitivt utrymme till förbättring.

Förhoppningsvis är stödet mycket bättre i Operation Flashpoint: Red River, då buggarna är väldigt många i antalet. Allvarligt talat är det länge sedan jag lirade ett färdigt spel med så här pass många problem.

Versionen jag har testat är en så kallad recensionskod utan möjligheter till uppdateringar. Det kan innebära att saker är fixade, men eftersom jag inte har tillgång till spelet som finns ute i butikerna kan det särskilja sig en aning. Jag hoppas det i alla fall.

Kampanjen inleds i alla fall stilsäkert med en grymt läcker video som presenterar uppdraget som jag kastas in i, antingen själv med tre stycken datorstyrda medspelare, eller med tre vänner över Xbox Live. När den maffiga presentationen är över är det dags för spelande, och om du spelar med några kompisar över nätet kommer ni att bli väldigt glada över kärnan i Operation Flashpoint: Red River - samarbete.

Mer om Operation Flashpoint: Red River

Tillsammans kommer vi in i en konflikt som utspelar sig år 2013 i Tadzjikistan, ett land som gränsar mellan Kina och arabvärlden. En amerikansk militärbas i Afghanistan har blivit attackerat av en terroristgrupp, och naturligtvis vill USA svara på detta genom att anfalla deras eget hem.

Väl där ska min trupp samarbeta för att klara specifika mål. Det kan röra sig om "simpla" eskortuppdrag till att säkerställa arbetet med att reparera en stor damm.

Genom kommunikation med headset framstår en känsla av att vi är en liten men mycket kapabel grupp som verkligen håller i allas öden - en punkt som många konkurrenter har misslyckats med.

Utan detta skulle allt kännas helt menlöst, för den artificiella intelligensen är kanske det sämsta jag har stött på bland de så kallade högbudgettitlarna. De fastnar lätt, någon kan irra över till helt irrelevanta områden, och de har en lång responstid för ens kommandon.

Men kan du undvika detta har du åtminstone något du kan luta dig tillbaka mot. Det är trots allt ganska mycket pengar som du måste slanta upp för att köpa det så pass nära dess släppdatum.

Någon som förvånar mig starkt är att jag aldrig får välja någon svårighetsgrad när kampanjen startar. Normalt sett brukar ett sådant val dyka upp innan du startar upp introduktionssekvensen alternativt under övningsbanan som lär dig kontrollen, men istället måste jag pausa allt för att välja det jag vill ha inne bland menyerna.

Det är som om Codemasters har utmanat sig själva att göra allt så pass obekvämt som det bara går. Irritationen börjar komma fram.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!