Star Raiders

Inget stjärnskott precis

Långt därborta seglar den stora fiendefrigatten tyst genom den mörka rymden. Jag har fått i uppdrag att slå ut skeppet som är ett hot mot en handelsled mellan två solsystem. Mellan mig och det massiva krigsmaskinen har jag dock ett dussintal mindre jaktskepp som har mig i sina sikten.

Med ett knapptryck förvandlas mitt skepp från en snabb och lättmanövrerad fighter till en tungt bepansrad dödsbringare. Med fiendeskeppen susande omkring mig öppnar jag eld mot frigatten.

Star Raiders är en omgjord version av Ataris spel med samma namn från slutet av 1970-talet. Det hela går ut på att du tar rollen som Ruiz, ledaren för en grupp käcka piloter med uppdrag att skydda mänskligheten från de elaka Zylons - inte att förväxla med Cylons från Battlestar Galactica. Till ditt förfogande har du ett rymdskepp som har förmågan att växla mellan tre olika konfigurationer.

Den första konfigurationen är ett snabbt jaktskepp anpassad för att slå ut mindre och snabbare motståndare, den andra lite tyngre och lite trögare vilket passar för att slå ut stationära men försvarade mål. Den tredje, och mest värdelösa i min mening, är mer ett kanontorn än något annat.

Dessa lägen ska du använda strategiskt beroende på hur uppdraget är utformat. I praktiken hittar du ett läge du gillar och kör på det mest hela tiden. För min del blev det oftast det snabba jaktläget då det i min mening kändes betydligt lättare att vara "quick and dirty" än att försöka sig på någon slags strategi.

Då du dessutom hela tiden gör av med energi vid varje skott du skjuter var det lättare att åka till energistationen för att fylla på gratisenergi titt som tätt snarare än att hushålla på krutet.

Star Raiders - lanseringstrailern

Att inte utnyttja spelets mest tilltalade funktion kan jag leva med men uppdragen i sig är så fruktansvärt tråkiga och enformiga. För det mesta går det ut på att skjuta ned de försvarande skeppen för att kunna slå ut ett annat mål. Dina motståndare finns dessutom i några få variationer och efter ett tag undrar du när något nytt ska dyka upp.

Men det gör det inte.

Lägg sedan till att grafiken är extremt trist och ser ut som något från förra årtusendet, vilket inte känns helt okej. Visst, spelet är en uppiffad version av ett spel från 70-talet men det behöver inte se ut som om det kommer från samma tidsperiod. Nej, det känns inte som om utvecklarna satsat på ett retroutseende, utan det är bara billigt.

Det sista momentet ska vara någon övergripande strategisk karta över galaxen där du ska bestämma vilka uppdrag du ska ta dig an, men jag fann inte någon strategisk fördel att välja ett uppdrag före ett annat. Strategikartan kändes mer som en meny att välja mål från och gav inget till spelet i sig.

Ett spel är bara så bra som summan av samtliga komponenter. Star Raiders är fult, enformigt och oengagerade samt tar inte tillvara på sina potentiella styrkor. Summan av dessa delar blir inte hög.

2 / 10

Läs vår betygspolicy Star Raiders Mikael Åkesson Inget stjärnskott precis 2011-05-28T12:00:00+02:00 2 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!