DiRT 3

Skinande smuts

Codemasters är specialister inom racinggenren - något de visat med eftertryck de senaste åren genom spel som GRID, DiRT 1 och 2 och inte minst förra årets imponerande F1 2010.

Det går att finna delar av alla dessa spel i DiRT 3; återspolningsfunktionen som dök upp i GRID och som sedan har återanvänts flitigt - det mesta förstås från föregångarna i serien. Och från F1 2010 återser vi den uppgraderade grafikmotorn och snygga vädereffekter.

Tyvärr, måste jag säga, så stannar det inte där. När jag rattar min rallybil på grusiga skogsvägar upplever jag en märklig känsla av samma raka och greppinriktade racing den senare titeln består av.

Missförstå mig rätt här; detta är långt från banracing - men det finns element i bilkörandet som gör mig lite besviken.

När det är dags för rally är jag van vid att många meter innan en kurva kunna ställa upp bilen i en riktigt ordentlig bredsladd för att sedan kunna gasa så gruset sprutar genom kurvan med nosen vid apex. Detta är nästan omöjligt i DiRT 3, där det istället är ett måste att hålla ett mycket rakare vägval och försiktighet för att undvika just sådana breda sladdar, som är märkligt svåra att styra emot.

Mer om DiRT 3

Fortfarande är det mycket underhållande körglädje i rallydelarna dock, och Codemasters verkar ha lyssnat på sina fans då just rally fått ta betydligt mer plats i spelet jämfört med föregångaren. Detta blandas upp med lite småsega race med pickuper och de betydligt livligare rallycrosstävlingarna - men den stora nyheten är Gymkhana.

Denna diciplin, som gjorts känd främst genom Ken Blocks konster på Youtube, går ut på att hoppa, sladda, snurra och på andra sätt kontrollera sin bil på öppna banor med en hel hoper hinder och föremål utplacerade; och bedömningen görs inte i sekunder utan i poäng.

Efter lite intensivt kraschande lär jag mig snart att balansera styrningen och trycket på gasen för att få till de där donutsnurrarna och långa härliga sladdarna, och här får jag just det jag lite saknade i rallyn. Feta bredsladdar är hela poängen och det går utan problem att både styra in och ur dem som jag önskar.

På tal om Youtube kan jag med en enkel knapptryckning ladda upp mina repriser, något som för övrigt även gäller övriga dicipliner.

Det ganska trevliga gränssnittet från DiRT 2 där jag rörde mig i och omkring min husvagn ute på turné är borta och har ersatts av ett mycket mer abstrakt sådant som påminner mer om DiRT 1 - och som i huvudsak består av trianglar som far fram på skärmen. Det är funktionellt och ganska snyggt, men personligheten har så gott som försvunnit.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!