Wii U - Förhandstest

Vi har spelat Nintendos nya konsol!

Det är något alldeles extra med ny maskinvara, och när Nintendo presenterade sin uppföljare till Wii på E3-presskonferensen nu i tisdags kändes luften i Nokia Theatre här i Los Angeles nästan elektrisk.

Vad skulle den nya pekplattekontrollen innebära? Hur stark är egentligen maskinen? Och hur kommer spelen att vara?

Ingen av dessa frågor kan besvaras förrän närmare konsolens release någon gång under 2012, men Nintendo hade åtminstone enheter på mässgolvet. Och där fick jag testa en del tekniska demonstrationer av vad enheten kan tänkas bjuda på i framtiden.

Fast alla teknikdemos var inte särskilt intressanta. Till exempel kändes New Super Mario Bros. Mii som ett onödigt inslag i testbåset. Jag kan se de uppenbara fördelarna med att kunna flytta över hela spelet till maskinens 6,2 tum stora skärm, men det var inte så intressant utanför hemmiljön.

Men det var ett bevis på att spelet fungerade bra på den lilla skärmen. Och bilden är dessutom riktigt skarp och ljusstark. Pekskärmen är i plast, men känns ändå gedigen och ger inte med sig när jag trycker på den.

Nintendo Wii U Tech Demo

Fast nu går jag händelserna i förväg, för det är just Wii U-kontrollen som står i fokus just nu. Nu verkar det vara officiellt att det bara kan användas en specialkontroll per enhet, men det var det ingen som ville säga något om under presentationens gång. "Just nu fokuserar vi på att förmedla vilka upplevelser Wii U kan erbjuda", sade presentatören undflyende när jag frågade.

Det stod spelenheter bakom glasytor, och inget har egentligen sagts från Nintendos sida om den färdiga produkten, som just nu ser ut som en blandning mellan den vanliga Wii och en Xbox 360.

För tillfället är det på den nya handkontrollen de lagt krutet; och den känns bra i händerna, med en analog spak på varsin sida av skärmen, samt Z1- och Z2-axelknappar högst upp. Sedan tillkommer de klassiska kontrollerna med styrkorset samt bokstavs- och sifferknapparna.

Faktum är att det ser väldigt mycket ut som en Classic Controller till Wii, med skillnaden att den har en stor pekskärm i mitten. Jag hade befarat att den skulle vara tung, men den var faktiskt ganska lätt utan att för den sakens skull kännas plastig.

Det fanns dock två filmlika presentationer att avverka först. Fågelpresentationen var visserligen snygg, och kändes som HD-grafik med en lättare Nintendo-touch. Men det var ju inte så spännande att följa fågeln på skärmen, inte minst på grund av att det inte fanns särskilt mycket att interagera med.

Samma sak var det väl med HD Experience, som visar hur ett Zelda-spel kan se ut på Wii U.

I demot slåss Link mot en jättelik spindel i en katedralliknande byggnad, och även om detta inte var spelbart så gick det att ändra de grafiska förutsättningar genom att byta tid på dygnet, kameravinklar och flytta bilden fram och tillbaka mellan teven och kontrollen.

Snyggt var det i alla fall; och såg som sagt ut som man kan förvänta sig av dagens konsoler.

Kommentarer (6)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!