Child of Eden

Drömspelet till Kinect!

När Kinect presenterades för alla utvecklare såg majoriteten av dem möjligheten att porta gamla minispelsamlingar från Wii eller göra sina egna tagningar av dem, men tack och lov finns det en människa som inte riktigt tänker som alla andra.

Hans namn är Tetsuya Mizuguchi, mest känd för kultklassikern Rez och pusselspelet Lumines. Det står dock inte producent på hans visitkort, utan det är designer som är hans yrke.

Fast har du spelat titlarna jag nämner vet du att det inte är vare sig spelmekaniken eller livslängden som utmärker sig, utan allt handlar om ytan och hur jag som spelare dras in i den. Musiken är det första som greppar tag i mig, och det är den sömlösa grafiken som håller mig kvar. Blir det samma glädje även nu med det senaste projektet?

Mer om Child of Eden

Child of Eden är svår att sätta i ett specifikt fack, men om jag ska göra en relevant jämförelse med det som finns i butiker kan jag säga att det är en kombination av skjutspel ā la R-Type och rytmbaserade spel som exempel Patapon och Beat Sketcher, där det första spelet står för mekaniken och de andra för kreativiteten.

Handlingen, som jag ärligt talat inte kan bry mig mindre om, går ut på att rädda Lumi och Eden från att förgöras av ett elakt virus. Med hjälp av dina magiska krafter ska du rena alla infekterade beståndsdelar för att kunna återställa Lumi och därmed skapa en artificiell intelligens.

Mizuguchi är säkert jättenöjd med sin djupa (nåja) berättelse, men jag bryr mig mer om upplevelsen kan matcha hans tidigare verk. Innan jag kastar mig möts jag av två olika alternativ, Kinect eller handkontroll. Är min Kinect-kamera inkopplad startas spelet med den tekniken, men om jag känner för att vila lite går det alldeles utmärkt att greppa handkontrollen och spela med den.

Fast om jag ska följa Tobys råd från hans förhandstest är det klokt att starta med Kinect, då det sägs förhöja upplevelsen till dramatiska nivåer.

Efter en kort men lättbegriplig övning som finns både i text och illustrationer, får jag veta att båda mina händer ska användas under spelets gång. Den högra armen ska dras in mot kroppen samtidigt som jag flyttar min hand för att markera föremål inne i Child of Eden, och sedan stöter jag fram armen och handen för att rena sakerna. Det är inte speciellt många föremål som jag kan markera på en och samma gång, men det går enkelt och snabbt att avsluta områden eller varelser.

Fiender finns det också gott om, och då är det dags för vänsterarmen att göra entré. Den här gången behöver jag inte använda någon slags laddning, utan det räcker kort och gott med att sträcka ut den och per automatik skjuta skott mot de rosa fienderna och deras inkommande attacker.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!