Eurogamer.se

Hunted: The Demon's Forge

God of Gears of Warcraft

Det är kul att så många spel fokuserar på samarbete den här konsolgenerationen. Delad glädje är ju som bekant dubbel glädje, vilket gör sig mer än påmint i spelens universum där samarbetslägen i mitt tycke är något av det bästa som uppfunnits.

Därför tyckte jag att Hunted: The Demon's Forge lät väldigt intressant. Titeln skulle nämligen ta samarbete till nästa nivå i vad som såg ut att bli en spelmekanisk blandning mellan Gears of War och God of War och som utspelar sig i en fantasyvärld inte helt olik den i World of Warcraft.

Efter att ha tagit mig igenom Hunted: The Demon's Forge kan jag dock bekräfta att någon evolution av samarbetslägen har utvecklarna då rakt inte lyckats med; på vissa punkter tar titeln nästan det omtyckta spelläget ett steg bakåt istället.

Exempel på detta är de fantasilösa pusslen som nästan aldrig kräver varken samarbete eller tänkande. Oftast går de bara ut på att en spelare ska stå på en knapp medan den andra avfyrar en brinnande pil mot en fackla någon meter därifrån, och sen är problemet löst.

Mer om Hunted: The Demon's Forge

Jag hade kanske inte förväntat mig lika häpnadsväckande pussel som i Portal 2, men när den svåraste tankenöten i hela spelet går ut på att balansera på var sin ända av en gigantisk gunga - och tar tio sekunder att lösa - blev i alla fall jag väldigt besviken. Likaså att det skulle ta mer än halva spelet innan vi kom till detta pussel.

Men det finns andra delar av spelet där samarbetsläget faktiskt utförs riktigt smart. Hela äventyret kretsar kring muskelknutten Caddoc som är expert på närstrid i God of War-anda, och hans kvinnliga alvpartner E'lara som är en mästare på bågskytte och därav helst skjuter från behörigt avstånd bakom skydd, precis som Marcus Phoenix i Gears of War.

Att paret är så omaka medför per automatik att spelet upplevs väldigt olika för dig och din vän då det krävs att ni använder helt olika spelstilar för att ta er vidare i äventyret. Detta bidrar till ett roligare samarbete där ni tvingas komplettera varandra, och att utvecklarna dessutom slängt in ett magisystem som låter er ge varandra tillfälliga energikickar gör ju inte direkt lagandan sämre.

Handlingen i spelet är inget annat än en axelryckning och går ut på att legosoldaterna Caddoc och E'lara tar sig an ett räddningsuppdrag i hopp om att dra in lite pengar, men givetvis slutar det betydligt allvarligare och innan de hinner blinka ligger snart ödet för hela mänsklighetens fortsatta existens i deras händer.

Karaktärerna i Hunted är riktiga stereotyper, och även om yxbärande muskelberget Caddoc är ganska tillbakadragen i sättet och halvnakna E'lara med oproportionellt stora bröst är väldigt kaxig känner man igen vilka mallar som använts, och förstår direkt att någon emotionell karaktärsutveckling aldrig kommer att ske i detta spel.

Det är dock ganska kul att höra våra hjältar gnabbas med varandra genom spydiga kommentarer under spelets gång, som likt konversationerna i Prince of Persia bjuder på ett och annat skratt. Att kameran för jämnan zoomar in på E'laras nästintill nakna alvstjärt så fort den får chansen känns däremot inte lika underhållande.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!