Eurogamer.se

inFamous 2

Blixtar och dunder

Spelet inFamous kom 2009 som en blixt från klar himmel och försökte röra upp i sandlådespelgenrén med sin blandning av superhjältekrafter, parkour och tunga moraliska val.

Det blev ganska kvickt ett av mina favoritspel den våren då jag uppskattade skalan, friheten och framförallt hur roligt det var att navigera världen och ha ihjäl fiender på kreativa sätt. Nu har inFAMOUS 2 kommit hit och jag har gett mig in i uppföljaren med höga förväntningar.

Cole MacGrath, cykelbudet som mot sin vilja blev en superhjälte, är tillbaka. En dryg månad efter att inFAMOUS kom till sin ände befinner sig Cole och hans kamrat Zeke fortfarande i Empire City. Med den mest omedelbara katastrofen avvärjd är det dags att blicka framåt.

Visionerna Cole fick i slutet av första spelet om en ny stor fiende spökar fortfarande i hans huvud och han inser att han behöver bli starkare för att kunna ha en chans mot denna best. Han behöver gå i hårdträning och skaffa lite nya, tuffa krafter.

En ny bekantskap har anslutit sig till gänget och det är NSA-agenten Lucy Kuo. Hon säger sig ha lite idéer om var Cole ska kunna hitta lite mer juice då hon varit på uppdrag i staden New Marais och att det tydligen var där det horribla Ray Sphere-vapnet först framställdes.

Infamous 2 - öppningssekvensen

New Marais skiljer sig en del från Empire City. Det är färggladare, har mer neonskyltar och annorlunda stadsplanering, inte ens i närheten av det monotona och gråbruna Empire City. Precis som i det tidigare spelet får du inte tillgång till hela kartan direkt utan den måste sakteligen låsas upp.

Staden visar sig styras av en ganska fundamentalistisk herre vid namn Bertrand och hans privata milis. De uppskattar inte att det börjat dyka upp människor med övermänskliga krafter utan finner stort nöje i att patrullera gatorna och plåga civilbefolkningen och Cole.

Ett normalt problem med uppföljare av den här brukar vara nollställandet av karaktären som innebär att du får lära dig gamla förmågor och återinförskaffa vapen från grunden. Den spelgenre som lite skämtsamt brukar kallas för Metroidvania är ökänd för att låta både Simon Belmont och Samus Aran förlora alla sina vapen och krafter inför varje nytt äventyr.

Tyvärr gör sig även inFAMOUS 2 skyldigt till detta fenomen. Ganska kort in i handlingen händer naturligtvis någonting som kastrerar Cole och vi får börja om på ny kula.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!