The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Fortfarande världens bästa spel?

Alla dessa nyversioner av gamla spel gör det svårt för oss spelrecensenter. Inte nog med att vi ofta måste bedöma samma spel en gång till; vi ska dessutom ta i beräkning det faktum att både gamla och nya spelare ska kunna dra nytta av resultatet inför ett eventuellt köp.

Nostalgi är en märklig kraft som likt det tveeggade svärdet kan arbeta både med och mot dig. Ibland minns du ett gammalt verk som mer än det faktiskt var på grund av de omständigheter som rådde just när du först upplevde det - och ibland kan du snubbla tillbaka längs minnenas allé och oväntat upptäcka att vissa saker faktiskt var av en virke som inte längre görs.

The Legend of Zelda: Ocarina of Time till Nintendo 64 från 1998 är ett spel som till stor del inte bara förändrade Zelda-serien utan även innebar en nystart för andra tredimensionella actionäventyrsspel. Denna lergökssimulator bjöd nämligen på fler nyheter än något annat Zelda-spel gjort, både innan och efter.

Om man lyssnar till betygsaggregatorsajten Metacritic, som indexerar även våra recensioner på Eurogamer.se, är Ocarina of Time det högst rankade spelet i världen. Guinness rekordbok har i flera versioner pekat ut titeln som den mest älskade bland kritiker och flera andra inflytelserika spelsajter menar att The Legend of Zelda: Ocarina of Time kan vara världens bästa spel.

Mer om The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Det går med andra ord inte att rycka på axlarna när Nintendo bestämmer sig för att släppa The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D till sin nya bärbara spelkonsol 3DS. Men hur fungerar då Shigeru Miyamotos hjältesaga 13 år senare - och kan 3D-effekter, bättre grafik och ett bärbart format göra skillnad?

Om jag utan krusiduller går rakt på de negativa aspekterna i denna nyversion så är det i spel som Ocarina of Time den snålt tilltagna batteritiden i Nintendo 3DS på allvar gör sig påmind. Med en batteritid på knappt fem timmar avbryts ditt äventyr tämligen fort om du är på resande fot och om du inte är uppmärksam på batteriindikatorn kan du dessutom få uppleva obehagliga överraskningar när maskinen dör i näven på dig - en automatisk sparfunktion finns nämligen fortfarande inte.

Zelda-spelen från denna tid har istället ett omständligt sätt att spara, vilket innebär att du inte startar en sparfil från samma position - utan i början av den värld du befann dig i när du sparade (dock med alla dina föremål och övriga attribut. Du kan alltså befinna dig mitt i ett tempel med jobbiga fällor och mysterier och efter att du sparat och startat om får du kanske börja från byggnadens start och behöva göra om ganska mycket av det du redan gjort.

Ett gammalt Zelda-fan må tycka detta är okej, men nytillkomna spelare vill förmodligen undvika sådant merarbete. Det kan du såklart göra genom att bara slå ihop din 3DS och försätta den i viloläge, men till skillnad från föregångaren som kunde vila i dagar dör en vilande 3DS oberäkneligt fort och viss irritation kan uppstå.