Dungeon Siege III

Under belägring

Jag har ett litet hatkärleksförhållande till Obsidian Entertainment som utvecklat Dungeon Siege III.

De är gänget bakom Knights Of The Old Republic II och även Fallout: New Vegas, två spel som jag verkligen älskat och njutit av. Men det är också två spel som satt en ny standard för hur buggiga spel kan vara. KOTOR 2 Hade bland annat problem med korrupta sparfiler och New Vegas hade en del buggar som kunde göra att det inte gick att spela klart spelet.

Man kan säga att jag hade blandade förväntningar inför Dungeon Siege III.

De goda nyheterna är att det för mig var så gott som buggfritt. Obsidian har kanske äntligen har lärt sig att de inte ska släppa halvfärdiga spel? De dåliga nyheterna är att det är på sin höjd ett medelmåttigt rollspel med många designfel. En kamera som ofta förstör upplevelsen, en fullkomligt obalanserad svårighetskurva, tråkig utrustning och ett onlinesamarbetsläge som är så dåligt designat att jag får tårar i ögonen.

Det hade kunnat vara så mycket bättre.

Det första jag märker är att det inte finns någon som helst karaktärsskapande i spelet. Istället får du välja en av fyra färdiga karaktärer. En krigare med svärd och sköld, en magiker, en archon som kan anta eldform och en slags jägare med gevär. Jag kan ändå tycka att det är okej, för jag har inget stort behov av att välja vilken skäggväxt eller vilka örhängen min karaktär ska ha. Men jag kommer ändå inte ifrån känslan av att det är lite förenklat och tråkigt.

Själva stridssystemet fungerar rätt bra. Varje karaktär har två olika stridsställningar som du byter mellan med ett knapptryck. Till exempel använder Lucas helst enhandssvärd och sköld för att ta ner ensamma fiender men byter med fördel till tvåhandssvärd när det finns många motståndare.

Varje karaktär har totalt nio olika förmågor; sex offensiva (tre till varje stridsställning) och tre defensiva. Det kan kännas lite fattigt, framför allt eftersom att du i slutet kommer att ha tagit alla nio. Men valmöjligheterna är ändå stora eftersom att du kan förbättra vissa förmågor på flera olika sätt. Dessutom får du specialegenskaper för varje ny nivå, exempelvis högre kritisk skada eller chans att få tillbaks hälsa när du dödat en fiende.

Och hälsa kommer du behöva, för ett av de största felen med Dungeon Siege III är nämligen svårighetsgraden. Du kan fullkomligt spränga dig genom fiender på den normala svårighetsgraden för att sedan möta en boss som slår ihjäl dig på ett slag även om du sänker till den lägsta. Det är ibland så löjeväckande obalanserat att jag funderat på om det kanske var något fel på spelet.