Wii Play Motion

Nytt liv i rörelsekänslig folkrörelse?

Det går att påstå att Nintendo Wii är en folkrörelse i dubbel bemärkelse. Efter några år av otroliga framgångar har dock även de mest inbitna fansen börjat inse konsolens begränsningar och tillkortakommanden. Och försäljningssiffrorna har påverkats därefter.

Det är med bakgrund av detta därför lätt att förstå varför uppföljaren till ett av världens mest sålda spel, Wii Play, inte lär framkalla långa butiksköer eller lockande reklamfilmer på tv. Wii Play var nämligen mer en teknikdemonstration än ett spel - och ska man vara ärlig köpte väl de flesta inte Wii Play för att få en extra wiimote, utan tvärtom en wiimote som gav ett extra budgetspel.

Nya Wii Play Motion fungerar enligt samma logik och erbjuder en Wii Remote Plus på köpet. Grejen med en sådan wiimote plus är att den är bättre på att plocka upp dina rörelser och kan bland annat säkrare avgöra vart du pekar utan att du måste rikta den mot sensorn framme vid tv-apparaten.

Mer om Wii Play: Motion

Detta öppnar givetvis upp en del möjligheter för en spelkonsol som i övrigt har sina glansdagar bakom sig - och Nintendo är såklart väl medvetna om att de spelare som i höst är sugna på The Legend of Zelda: Skyward Sword förmodligen kommer att börja snegla på en wiimote plus redan nu, om de inte redan skaffat en. Då känns Wii Play Motion kanske som en bra och vältajmad deal.

Jag tycker dock att de 12 minispelen Wii Play Motion består av lämnar ganska mycket att önska vad gäller helhetsintrycket, särskilt med tanke på hur många år som förflutit sedan förra gången.

För det första skulle jag vilja ha en mer tävlingsinriktad röd tråd genom alltihop. De 12 spelen är helt fristående från varandra, men jag tycker att det vore trevligt att låta en familj exempelvis ordna sin egen tävlingskväll genom att välja ut ett antal grenar och låta spelet sätta ihop dessa till en sammanslagen poängräkning och lite tabeller och slutställningar á la Mario Party-spelen.

För det andra är spelen av väldigt ojämn kvalitet och känslan av teknikdemonstration vill fortfarande inte försvinna även i Wii Play Motion. En del av minispelen har jag till och med svårt att inse varför de inte skulle kunna spelas med en vanlig wiimote, som trots allt är en hyfsat precis handkontroll om den används rätt (vilket verkligen inte alltid varit fallet).

Annars är i stort sett samtliga minispel gjorda för att avnjutas av fler än en spelare. Det går att vifta och vrida sig genom spelen helt ensam, men det är ärligt talat en ganska oinspirerande historia och utan en vän i soffan tappar du hela tävlingsmomentet som nästan kännetecknar de senaste fem årens rörelsekänsliga storspel.

Ta hem en eller ett par vänner alltså, alternativ samla ihop till en familjespelkväll.