GoldenEye 007: Reloaded - intervju

Fredrik grillar GoldenEye-producenten James Steer

James Steer är producent hos Activision och har på sistone ansvarat för spel som Blur, Quantum of Solace, Bloodstone och GoldenEye 007. Vi fick en chans att grilla honom en regnig dag i London, i samband med ett pressevent för GoldenEye 007: Reloaded.

Eurogamer: Så, den första frågan som jag måste fråga är naturligtvis "Varför?"

James Steer: När vi först funderade på att göra ett nytt GoldenEye-spel ansåg vi att Nintendo Wii var den mest passande plattformen att skapa det till, på grund av Nintendo 64-arvet. När vi började ta ut spelet och visa för press, inköpare och publik blev det klart för oss att folk ville ha mer. Folk ville spela GoldenEye i hög upplösning.

När vi insåg det lät vi Eurocoms teknologiteam påbörja arbetet med en ny spelmotor som kunde hantera det, med de krav det ställer på motorn: 60 bildrutor per sekund, 16 spelare över internet, högupplösta ansiktsmodeller, fotorealistiska miljöer. Vi ville inte bara porta över Wii-versionen, utan även att lägga till nya saker. Till exempel då MI-6 OPS som är helt nytt.

Så kampanjlägets banor är omgjorda och uppdaterade från originalet och Wii-versionen? Kommer spelare som har spelat Wii-versionen känna sig hemma eller finns det nya saker för även dessa att upptäcka?

Vi tog nivåerna från Wii-versionen, byggde ovanpå deras layout och lade till mer detaljer, mer högupplösta texturer. I och med att det är en helt ny spelmotor så är AI-systemet helt omskrivet och fienderna arbetar under nya regler.

De kommer inte alltid bete sig likadant som i Wii-versionen utan de beter sig mer som en enhet nu och kan mycket väl få för sig att flanka dig för att få en bättre position gentemot dig. Fienderna är mer reaktiva till var du är och vad du gör.

Men du spelar igenom samma handling, samma nivåer och platser. Bara i mer högupplöst form.

1

James Steer, producent

Om jag ska spela en förstapersonskjutare i år, varför ska jag välja GoldenEye 007: Reloaded och inte en Modern Warfare eller Battlefield?

Vi har massiv respekt för konkurrensen, men vi fruktar inte den. Vi har James Bond. Vi har Daniel Craig. Vi har GoldenEye.

Vi har ett flertal sätt att spela spelet på, det finns multipla vägar genom nivåerna. Det är inte enbart "all in action", utan det finns tystare moment där en smygande approach fungerar bättre. Vi har James Bonds telefon som kan interagera med saker.

Är det inte lite riskabelt att hänga sin hatt på James Bond när filmserien verkar stå lite i stiltje och är vacklande? Och då med en franchise som GoldenEye?

Jag skulle nog inte säga att filmserien vacklar. Det arbetas på en film som kommer ut nästa år, vilket är James Bonds femtioårsjubileum. Jag tror det kommer bli ett riktigt bra år för James Bond 2012. Jag skulle inte gå så långt att jag skulle vilja säga att filmserien vacklar. Killen är en genuin succéstory.

För vår del handlar det om att ta ett spel som människor älskar, uppdatera det men på ett känsligt sätt så att det inte alienerar folk. Jag tror vi lyckades rätt bra med Wii-versionen, så vi bygger vidare på det arbetet för att producera det största och bästa GoldenEye någonsin. Högupplöst.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!