Eurogamer.se

Runespell: Overture

Lagt kort ligger

Efter att ha spelat Runespell: Overture från oberoende spelutvecklarna Mystic Box, börjar jag ana att vi fått en starkt växande undergenre inom rollspel: pusselrollspel. Under de senaste åren har vi sett flera framgångsrika titlar som kan passas in i denna grupp, där Puzzle Quest och Might & Magic: Clash of Heroes (8/10) torde vara bekanta för många.

Kombinationen av pusselspel och berättelsedrivet rollspel är både oväntad och finurlig. Rollspelsmomenten och berättelsen skänker nya dimensioner till pusselspelets ofta ganska enkla mekanik och i gengäld ersätter pusslet uttjatade och ofta invecklade stridssystem med något nytt och mer tillgängligt.

I Runespell: Overture ikläder du dig rollen som Changeling, en mystisk varelse vars förflutna är okänt, då historien tar sin början när du vaknar upp med minnesförlust. På din väg mot att upptäcka vem du är och vad som hänt blockeras din väg av motståndare som måste besegras, vilket görs via ett duellspel som kallas Mythic Poker.

Namnet till trots så kan spelmekaniken närmast beskrivas som en korsning mellan yatzy och patiens. De båda stridande får varsin hög med sju kort, där det översta kortet ligger öppet. Ni turas sedan om att flytta omkring kort för att skapa kombinationer så som par, tretal, fyrtal, stege och liknande. En färdig kombination resulterar i en attack som skadar motståndaren och skadan bestäms av hur avancerad kombinationen är.

Runespell: Overture - Presentationstrailern

Målet med duellen är att via dessa attacker reducera motståndarens tålighet till noll. Striden ges ytterligare en dimension via ett system av specialförmågor som du samlar på dig bland annat genom att besegra motståndare eller som belöning för slutförda uppdrag. En förmåga kan exempelvis göra att dina kombinationer orsakar extra skada, ger dig bonusdrag eller temporärt låser motståndarens förmågor så de inte går att använda.

Det är svårt att skriva en recension av Runespell: Overture utan att snegla på Puzzle Quest, särskilt då det verkar som att spelutvecklarna tittat ditåt en hel del. Strukturen i spelet, hur duellerna fungerar och hur man tar sig fram på kartan påminner väldigt mycket om Infinite Interactives populära spel från 2007. Har Mystic Box då lyckats uppdatera konceptet? Lite både och.

Presentationsmässigt är Runespell en klar förbättring jämfört med det tidigare spelet, både grafiskt och ljudmässigt. Berättelsemanus är också betydligt intressantare, inte så generiskt och med mindre pajig dialog. Tyvärr är duellmekaniken inte lika lyckad.

Kortspelet har helt enkelt inte det taktiska djup som det Bejeweled-liknande Puzzle Quest och specialförmågornas roll känns påklistrad. Helt klart är det stundtals utmanande att vinna striderna i Runespell, men det blir aldrig speciellt roligt eller tillfredsställande.

Om jag fick önska mig något vore det ett samarbete mellan Infinite Interactive och Mystic Box, då de båda verkar komplettera varandra ganska precist. I bristen på en sådan produktion måste jag dessvärre sammanfatta Runespell: Overture som en titel som inte lyckas leva upp till det spel det försöker efterlikna. Flerspelarläge saknas i den version jag testat, men helt krasst tror jag inte det hade hjälpt upp slutresultatet.

5 / 10

Läs vår betygspolicy Runespell: Overture Mikael Lindberg Lagt kort ligger 2011-07-25T14:45:00+02:00 5 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!