Eurogamer.se

Pirates of the Black Cove

Måndag hela veckan i pirattappning

När jag först la mina ögon på ett gäng skärmbilder av Pirates of the Black Cove såg jag direkt framför mig Sid Meier's Pirates. Grafiken såg ut som att de var en direkt kopia av den uppiffade versionen från 2004 av herr Meiers spel som numera finns på nästan samtliga plattformar.

Spelet jag nu har framför mig är utvecklat av den finska studion Nitro Games, som tidigare har gett oss titlar som East India Company och Commander: Conquest of the Americas.

Väl inne i spelet kan jag inte direkt säga att mina ögon fick mig att ändra åsikt. Men efter att ha begrundat den något föråldrade, men fortfarande mysiga grafiken inser jag ganska snart att det här spelet är mycket olikt Sids klassiker.

Som pirat ska du utföra uppdrag för ett par olika fraktioner. Du börjar med ett litet skepp som kan uppgraderas efter att du tjänat ihop tillräckligt med guld. Till slut har du råd med ett större och finare skepp som slår allt annat som seglar i den karibiska övärlden.

Det börjar bra, och jag känner mig som barn igen när jag far fram över okända vatten, möter andra piratskepp och sänker dem med mina välriktade, men spridda kanonskott. Striderna i spelet går ut på att du styr runt skeppen och klickar med musen på en av skeppets sidor där du vill avfyra dina kanoner. Det fungerar som jag förväntat mig, men det är egentligen inte särskilt kul.

Efter ett tag börjar det bli mycket upprepningar. Jag känner att jag inte längre spelar för att det är skoj, utan det känns mer som ett jobb som måste utföras. Jag ska döda den och den piraten eller rädda den rommen från det och det skeppet. Och uppdragen återupprepar sig emellanåt.

Pirates of the Black Cove - Den första trailern!

De långa transportsträckorna, som bland annat Grand Theft Auto 4 led av innan man kom till själva uppdragen, finns väl återgivna även i det här spelet. Den största skillnaden är dock att det här nästan inte händer någonting medan jag väntar på att båten ska ta sig de fem minuterna (i effektiv speltid) från det ena hörnet till det andra på spelplanen. Dock ibland kan skeppet krocka med en ö, och jag måste styra runt den, men mer spänning än så blir det dock inte under transportsträckorna.

Något som spelet också dras med är de många buggarna som jag har upplevt, nämligen att spelet helt enkelt stänger av sig helt utan någon märkbar anledning. Trots många autosparningar blir det ändå ganska segt att åka samma transportsträcka över hela Karibien ännu en gång till, bara för att spelet kanske ändå ska hänga sig när jag väl kommit fram igen.

Det här är tyvärr inte något spel som är signerat Sid Meier, och det märks. Skulle spelet enbart ha varit en timme långt hade jag kunnat lämna det med ett någorlunda gott minne.

Men nu verkar det dock som att någon på Nitro Games har blandat ihop manuset från filmen Måndag hela veckan med detta piratspels tankekarta, för det känns verkligen som om att jag spelar den första timmen om och om igen utan att komma någon stans.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Pirates of the Black Cove Roberth Läckström Måndag hela veckan i pirattappning 2011-08-12T12:00:00+02:00 4 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!