Fruit Ninja Kinect

En fruktansvärd upplevelse

Få saker väcker kreativitet hos spelutvecklare lika bra som nya kontrollmetoder, något som märkts extra tydligt på senare år. För vem kan exempelvis ha undgått den uppsjö av minispelssamlingar, partyspel och fitnessimulatorer som rörelsekänsliga kontroller, plastinstrument och pekskärmar tillfört spelandet på sista tiden?

Problemet är bara att när spelutvecklarna får för sig att dessa spel är värda att konvertera till andra plattformar glömmer de oftast bort att kontrollmekaniken som först väckte idén till titeln inte är tillgänglig på det nya formatet.

Detta resulterar i att vi gång på gång tvingas använda handkontroll i spel som är designade för precisionen hos en pekskärm, spela med virtuella styrkors i plattformsspel till våra mobiltelefoner, eller för den delen spela realtidsstrategispel på konsol. Det fungerar oftast inte särskilt bra.

Exakt samma problematik lider Fruit Ninja Kinect av. Titeln är ingenting annat än en simpel portning av det populära iOS- och Android-spelet Fruit Ninja, fast där du istället för att dela frukten som kastas upp på skärmen med ditt finger nu måste använda hela din kropp för att svinga ditt fruktade svärd mot meloner och äpplen.

Tyvärr fungerar detta inte särskilt bra på Kinect.

Största problemet ligger i hur du som spelare speglas på skärmen – allt du ser av dig själv är en mörk siluett. Detta hade kanske inte varit något problem om du hade kunnat dela frukterna på skärmen med hela din kropp, men när du måste använda dig av enbart dina händer för att klyva citroner och dylikt blir det fruktansvärt problematiskt när du inte ser vart på skärmen labbarna befinner sig, och det blir omöjligt att få någon direkt precision i viftandet.

Fruit Ninja Kinect-video till XBLA

Varför utvecklarna inte bara gjort som i exempelvis Kinect Sports där du avbildas på skärmen som en avatar och därmed ser exakt var dina armar och händer befinner sig på skärmen är för mig en gåta. För det hade löst problemet direkt. Vollybollminispelet där det kastas frukt mot dig i ovan nämnda titel är för övrigt tusen gånger roligare än ruttna Fruit Ninja Kinect.

Ett annat problem är att spelet inte anpassats någonting till det nya formatet, och känns fortfarande som ett halvhjärtat sjukronorsspel som mest existerar för att du ska kunna ha något tidsfördriv på kortare bussresor. Det blir ett ganska problematiskt upplägg att ha till en stationär konsol.

Exempelvis beter sig frukterna i spelet precis som tidigare trots den nya kontrollmetoden, grafiken är i stort sett identisk med mobilversionen och det spelas fortfarande ingen musik under själva fruktsalladsskapandet. Dessutom är det fortfarande samma enformiga spellägen och utmaningar som vi redan tagit oss igenom på våra mobila enheter, bortsett från att det nu finns lokala flerspelarlägen.

Dessa är dock inte mycket att hänga i bananträdet. Det ena är en samarbetsvariant av det klassiska arkadläget där ni under tidspress ska dela så mycket frukt som möjligt men undvika att träffa bomber med era sylvassa svärd. Den andra tvåspelarutmaningen går istället ut på att duellera mot din vän, och den som lyckas klyva mest frukt av sin egen färg och undvika motståndarens bananer vinner.

Vad Fruit Ninja Kinect har för existensberättigande har jag svårt att klura ut, och även om denna frukttortyr hade varit mer polerad är själva grunden fortfarande ganska rutten – det är helt enkelt inte särskilt kul att klyva frukt med armarna framför kinect.

Låt dig inte luras av att spelet blivit dyrare, gödslet de har använt för att få prislappen växa luktar allt annat än gott, och trots det större formatet har spelet inte mognat någonting och förblir en väldigt avskalad upplevelse, som tyvärr är mycket sämre och klumpigare än originalspelet.

3 / 10

Läs vår betygspolicy Fruit Ninja Kinect Kristoffer Nyrén En fruktansvärd upplevelse 2011-08-15T11:00:00+02:00 3 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!