Toy Soldiers: Cold War

Dags att leka krig igen

Tornförsvarsgenren har fört med sig ett antal högst underhållande spel de senaste åren, varav ett definitivt var fjolårets Toy Soldiers - en titel som nu efter ett par mindre expansioner får sig en ordentlig uppföljare i form av Toy Soldiers: Cold War.

Det mesta är bekant från föregångaren; Det är blodigt krig med våg efter våg av fiender som anfaller, allt med en oskyldig leksakslåda som skådeplats. Här kan jag som spelare bygga kanontorn och andra försvarande enheter för att hindra invasionen, och jag har ofta också möjligheten att ta kontroll över ett fordon såsom en stridsvagn eller en helikopter för att delta mer aktivt i stridandet.

Jämfört med originalspelet är det dock mindre tydligt att det är leksaker som slåss vilket förtar charmen något. När det exploderar, brinner och ryker för fullt känns det inte längre som små plastgubbar eller modellplan som susar förbi utan det är strid på blodigt allvar. Men allvaret passar inte riktigt in spelets i övrigt mer lättsamma ton.

Som namnet säger så har kampanjen flyttats från första världskriget till det kalla krigets dagar, vilket förstås påverkar vapen och utrustning. Trots denna förändring är spelmekaniken i stort sett densamma och det gäller också de tillgängliga enheterna, så även om utseendet har förändrats något hittar jag snabbt tillbaka till en bra rytm och strategier som fungerar. Detta är förstås tacksamt till en början, men väldigt snart känns allting alltför bekant.

Lite mer gläds jag när jag själv tar kontroll över ett fordon, för det här inslaget har fått större betydelse denna gång. Tidigare kunde jag vara en strategisk general som såg allt från ovan, men nu är det ett absolut måste på de flesta banor att jag tar kål på mängder av fiender själv, bakom spakarna på en stridsvagn eller helikopter.

Toy Soldiers: Cold War - Trailer

Lyckligtvis känns inte stridsvagnarna längre som om de sitter fast i sirap, och helikoptrarna är med sina målsökande missiler oerhört mycket mer lättkontrollerade och användbara än de skakiga biplanen från början av 1900-talet. Som en korrekt spegling av utvecklingen är också mer fokus på luften denna gång, där bomb- och attackplan varvas med helikopterflottor som landsätter både marktrupper och tunga pansardivisioner.

Som extra uppbackning får jag också ibland möjligheten att kalla in flyg- eller artilleriunderstöd, eller i en ganska underhållande sekvens under en kort tid ta kontroll över en fullständigt galen Rambo-docka som mejar ner allt och alla.

Kampanjläget kunde gott vara lite längre, men en stor fördel är åtminstone att man också kan spela igenom det tillsammans med en kompis på delad skärm, och de högre svårighetsgraderna kan vara hart när omöjliga att ta sig igenom själv. Till detta kommer som förväntat tävlingslägen mot varandra, poänglistor och dessutom en handfull minispel, men jag hade ändå hoppats på något mer innehåll.

Strategin att få spelarna mer involverade genom att tvinga ner oss på marknivå, in i striderna, fungerar ganska väl men en liten del av charmen med Toy Soldiers försvinner på vägen. När jag byggt och uppgraderat mina försvarslinjer och kallat in en och annan kärnvapenattack har jag förvisso blivit underhållen en stund, men med tanke på likheten med föregångaren känns inte upplevelsen ny och spännande.

7 / 10

Toy Soldiers: Cold War släpps exklusivt till Xbox 360 via Xbox Live Arcade den 17 augusti 2011

Läs vår betygspolicy Toy Soldiers: Cold War Gabriel Johansson Dags att leka krig igen 2011-08-15T17:00:00+02:00 7 10