Eurogamer.se

Roots: En tidning med rötter i reklambranschen

Speltidningarnas frälsare en pressetisk mardröm

En ny sorts speltidning har släppts. En tidning för folk som inte nödvändigtvis är intresserade av spel. Roots heter den, och det första numret går under namnet The Roots of Deus Ex: Human Revolution. Tidningen tar inte upp spelmekanik eller grafik, utan Roots utforskar det kulturella och estetiska ursprunget genom att ta upp de bakomliggande teman som inspirerat spelet Deus Ex: Human Revolution. Roots handlar om cyberpunk, konspirationsteorier och allsmäktiga företag.

Det känns helt rätt i tiden - spelande som subkultur är sedan länge över. Vi som växte upp med bröderna Mario slutade aldrig spela. Spelandet har under de senaste 25 åren gått från lek till kultur och det är precis den här sortens tidning som skulle kunna bevisa det.

Susanne Möller prisar magasinet förbehållslöst på sin spelblogg på DN.se.

"Jag tror att Roots of Deus Ex är den mest intressanta spelpublikationen just nu. Kanske mest för att det inte alls är just en speltidning", skriver hon

"Man skriver knappt om spelet - man skriver om det som spelet handlar om. Och det är just det som gör den så bra!"

De som står bakom texten i tidningen är Teresa Axner, Jonatan Leman och Klas Ekman, och samtliga är begåvade och kompetenta skribenter. Men det är när vi tittar djupare som publikationen gör ett stenhårt magplask från ett pressetiskt perspektiv.

Blogmeup.se har grävt fram att det är reklamföretaget Great Works som ligger bakom tidningen, och att tidningen ges ut av Namco Bandai, vilket är företaget som distribuerar ut Deus Ex i norden. Men det nämner inte Susanne Möller någonting om.

Det blir inte bättre av att det kommer fram att Susanne Möller jobbar åt Great Works, inte med tidningen men med annat. Susannes sambo, Jimmy Poopuu, jobbar också på Great Works och har bland annat jobbat med Roots hemsida. Även om hon inte jobbar direkt med tidningen är det fortfarande någonting hon också borde nämnt när hon prisade magasinet som den "mest intressanta spelpublikationen just nu". Det är bland det mest grundläggande vi lär oss som journalister.

Efter att hon publicerade sitt inlägg har hon lagt till ett avsnitt om det hon kallar för "PR-joddret", där hon förklarar att hon tycker att det inte är frågan om någon direktreklam.

"Det är texter och artiklar som belyser något bredare - de granskar inte spelet. De delar inte ut någon poäng. De har heller ingen stor, blinkande köpknapp", skriver hon.

Och det kanske hon har rätt i, det är inga recensioner skrivna med guldpenna i magasinet. Men vad är egentligen en reklamfirmas uppdrag? Enligt Great Works hemsida var det förr i tiden ganska enkelt. Företagen sa till kunderna vad de skulle köpa. Sedan blev sådan annonsering tabu och en ny sorts reklamfirma behövdes.

"Sedan vår ödmjuka start 2002 har Great Works skapat innovativa, interaktiva kampanjer för flertalet av världens största märken. Vi skapar filmer, spel, sånger och hemsidor som får folk att bli intresserade av våra klienters varumärke", går det att läsa på deras sajt.

Om jag förstår Susanne Möller rätt är det alltså så att en reklamfirma startar en speltidning, en tidning som ska riktas mot de som inte nödvändigtvis är intresserade av spel, en tidning som handlar om ett enda spel - exakt det spel som tidningens utgivare dessutom släpper samtidigt som spelet och att det inte är någonting konstigt med det.

Jag tycker fortfarande att det är ett bra och välbehövligt koncept. Jag tvivlar inte heller på att det är en intressant tidning. Jag kanske till och med kommer köpa den. Men jag tänker inte låtsas som att det är någonting annat än vad det är.

Jag känner att en av journalistkårens mest maktlösa grenar just blev än lite maktlösare. Den dagen som spelföretagen gör sina egna tidningar och kommer undan med det är vi illa ute.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!