Rock of Ages

Äkta Rock'n'roll

Gänget bakom Zeno Clash (6/10) har tagit en liten annorlunda vändning den här gången. Tänk dig en kombination av Marble Madness och tower defence-mallen, med grafisk och humoristisk touch av Monty Python. Då har du en ungefärlig koll på Rock of Ages, fast egentligen inte.

Denna hybrid, som inte har något som helst att göra med musikalen med samma namn, lyckas nämligen skapa något som inte jag har tidigare sett.

Allt börjar med att du har kontrollen över Sisyphus - en grekisk kung som blev rejält straffad för att han ordnade fram en stenbumling som rullades högst upp på en mycket stor kulle, för att sedan bara låta den falla tillbaka mot folket nedanför. Just den tragiken skippas helt och hållet, utan du använder istället denna benägenhet för att besegra 23 olika fiender på lika många banor.

Din stenbumling ska träffa fiendens port innan motståndaren träffar din egen, men tar lite tid innan dina mannar har lyckats att karva ut en sådan. Under den här tiden kan du använda intjänade pengar för att bygga om diverse hinder för att försvaga motståndarens stenkula och även minska hastigheten rejält.

Det innebär dock att även du kommer att få möta hinder som den andra personen har byggt. Här blir hoppknappen din allra bästa vän, även om du också måste tänka på farten. Ju snabbare, desto större smäll på porten, fast då är risken stor att du på vägen dit har minskat stenbumlingens vikt och därmed tappa lita i styrka.

Pengarna kan också användas för att köpa diverse skal till din stenbumling, så det är alltid en stor avvägning hur spelaren ska fördela sin budget.

Se hur den historiska stenbumlingen tar plats inom spelhistorien

Även om mekaniken är ganska trevlig och alldeles lagom underhållande är det mellansekvenserna som är den stora behållningen. Referensflörtarna med både popkulturella och historiska fenomen är massiva, där det är Pesten och Matrix Reloaded-skämten som får mig att högt skratta, så pass att det nästan tåras i mina ögon.

Ärligt talat minns jag inte när ett spel senast lyckades med den bedriften, men som med nästan allt annat avtar det lite när du måste se om sekvensen eftersom jag behöver spela om en bana för att hitta gömda nycklar. Nej, det handlar inte om någon jakt efter belöningar, utan jag måste ha ett visst antal för att kunna låsa upp nya områden i kampanjen, något som helt klart är ett minus.

En annan sak som inte stör mig över huvud taget under den första timman är musiken i Rock of Ages, men när speltiden blir längre och längre sitter jag till slut och irriterar mig enormt på den ganska så hetsiga melodin. Med andra ord är detta spel något som bör portioneras ut rejält istället för att ta allt i ett svep.

Variationen är inte speciellt stor, trots inkastandet av läget SkeeBoulder, där du ska försöka träffa som många måltavlor som möjligt med din stenbumling. Tack och lov kan du möta vänner både via nätet och hemma i soffan, och det är där som spelet frodas ordentligt.

Humor och yta kan bara ta dig till en viss gräns, sedan måste spelmekaniken leverera. På den fronten lyckas Rock of Ages relativt bra, men når aldrig potentialen som finns i konceptet.

7 / 10

Rock of Ages släpps den 31 augusti på Xbox Live Arcade. PC- och PlayStation 3-versionerna släpps under 2011.

Läs vår betygspolicy Rock of Ages Jonas Aronsson Äkta Rock'n'roll 2011-08-30T10:30:00+02:00 7 10

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!