Driver: San Francisco

Driver du med mig?

Det är sällan spel kommer undan med att bara göra en sak idag. Och vid första anblick ser det ut som att Driver: San Francisco faktiskt bara är ett bilspel. Men Ubisoft Reflections har faktiskt skapat något jag inte kört tidigare - ett berättelsedrivet bilspel.

Och även om likheterna med spel som Burnout Paradise eller Need for Speed: Hot Pursuit verkar uppenbara till en början så märks det snabbt att själva racingen inte är det viktigaste. I stället är det polisen Tanners resa som ligger i fokus.

Tanner har nämligen lyckats sätta skurken Jericho bakom lås och bom, men efter att nidingen flytt från en fångtransport och sedan orsakat en krasch med Tanners bil hamnar vår hjälte i koma, och det är under den som lejonparten av handlingen utspelas. Målet blir att lista ut vad Jerichos nästa steg ska bli, och det görs genom att du utför uppdrag i staden och för handlingen framåt.

Det är ett rätt intressant grepp som sätter bilkörningen i centrum. Därför blir jag smått förvånad över att bilfysiken kan kännas lite sladdrig ibland, och jag är inte helt förtjust i hur mycket en del bilar slirar omkring på vägen.

Riktigt tunga fordon kan kännas lite för lättstyrda, men ibland hittar spelet rätt och lyckas kombinera snabba vrålåk som ändå känns lättstyrda. Som tur är bjuder de riktigt snabba bilarna på de bästa upplevelserna, vilket passar bra då du själv får välja ditt fordon.

För den mest intressanta funktionen i spelet är ju Shift-teleporteringen. Eftersom spelet främst utspelas under tiden du ligger i koma kan du flytta ditt medvetande mellan olika förare, och kasta dig in i en ny kropp.

Med en snabb knapptryckning zoomar du ut från ditt fordon, och sedan kan du söka på kartan efter en ny bil att ta över. Men den högra analoga spaken zoomar du in och ut, men det går inte helt sömlöst. Laddningstiderna må vara korta, men det stör ändå litet grand när det tar någon sekund att läsa in kartan i översikts- eller detaljnivå.

Fast det är ingen större fara egentligen, och valet att tillåta snabbt färdande av den här typen i ett bilspel känns riktigt fräscht. Fokus får då ligga på bilkörningen som faktiskt räknas, i stället för att behöva lägga åtskilliga minuter på att bara åka mellan platserna.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!