Dead Island

Välkommen till dödens ö

Under E3 år 2006 utannonserade utvecklaren Techland ett kommande zombiespel som utspelar sig i en helt öppen värld, eller snarare en ö, med fokus på överlevnadsskräck. Släppet skulle ske 2008, men resultatet var enligt egen utsago inte tillräckligt bra.

Tre år senare sitter jag nu med den färdiga versionen av Dead Island och är nu riktigt nyfiken om huruvida en treårig försening verkligen resulterar ett riktigt bra spel. I våras släpptes det en mycket omtalad trailer som fick alla spelintresserade på jorden att jubla och längta efter detta verk. Sedan visade det sig att skaparen av videon inte ens jobbade med spelet, och efter det har förväntningarna minskat en aning.

Efter en dramatisk öppningssekvens startar jag kampanjen genom att välja mellan fyra olika personer.

Xian Mei är till ytan en anställd på Royal Palms Resort, fast i själva verket är hon en kinesisk polis under täckmantel. Hennes huvuduppdrag är oklart, men det som går att få veta är att hennes specialitet är vassa närstridsvapen såsom knivar, svärd och yxor.

Världen är fylld av artister som bara har lyckats få en endaste hitlåt, men på fiktiva semesterön Banoi återfinns rapparen Sam B när han för en mindre publik framför slagdängan Who Do You Voodoo?. I ett liv kantat av missbruk och depression finns det inte många ljuspunkter, men något han kommer att få nytta av är hans förmåga att hantera trubbiga föremål, exempelvis brännbollsträn och släggor.

Den omtalade trailern som väckte nyfikenhet

Purna är en före detta polis från Sydney. Hon blev av med jobbet efter att ha skjutit en misstänkt pedofil eftersom han inte kunde bli åtalad på grund av sin förmögenhet och sina kontakter inom rättsväsendet. På senare tid har hon jobbat som livvakt, och på så sätt kan hon fortfarande nyttja sin expertis med skjutvapen när zombieepidemin börjar.

Sist ut är Logan - en gammal stjärna inom amerikansk fotboll. Hans liv förändrades drastiskt efter att ha deltagit i ett illegalt gatulopp, där han inte bara skadade sitt knä så pass allvarligt att han aldrig mer skulle kunna utöva sin idrott igen, utan även stod skyldig för att ha orsakat sin medpassagerares död. Kastarmen är det dock inget fel på, något som kommer till användning på ön.

Jag blir lite förvånad över att inte kunna välja att skapa en helt egen karaktär, men antagligen är berättelsen alldeles för viktig. Valet hamnar till slut på Xian - inte för att karaktären är något som lockar, utan det är snarare så att jag gillar att vara duktig på ledkapande i zombietitlar. De smittade ska helt enkelt hanteras med svärd och machete.